Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koppar Royal Copenhagen innan 1900

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Koppar Royal Copenhagen innan 1900

    Jag har förstått att den här märkningen användes innan 1900 men undrar nu om någon har något knep att bli mer precis än så? En av kopparna är märkt med ett Z utöver vågorna och alla delar har ett ensamt nummer (ett fat BX) ristat i glasyren. De är ganska stora: koppen c:a 7.5 cm hög och c:a 8 cm vid, så jag förmodar att det rör sig om tekoppar?

    Och inte minst skulle jag uppskatta om någon kunde klämma till med ett namn på dekoren förstås.

    Vänligen
    Bifogade filer

  • #2
    Vackra koppar du har, riktig vill ha känsla på dom...har inga svar men skickar en länk som du säkert vet om men men

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
      Vackra koppar du har, riktig vill ha känsla på dom...har inga svar men skickar en länk som du säkert vet om men men
      http://www.jamiri.dk/Royal-Copenhagen-mark.htm#3
      Tack Andres,

      Det är just Jamiri som jag brukar kika på annars när jag försöker datera KD. En bra rekommendation, tycker jag.

      Stilen på kopparna är väl inte direkt min trigger men känslan... Kan liksom inte riktigt sluta vrida och vända och fingra på dem. Och när jag gör det tycker jag mig ana invändiga valkar på ett par av dem. Låter de rimligt att de skulle vara handdrejade? De är något olika i höjd men i övrigt närmast identiska (kanske marginellt olika diameter vid mynningen). Faten har helt klart formavvikelser sinsemellan. Samtliga delar har mörka stick i glasyren, som väl ska tyda på att de är brända i "gammal" ugn, vad man nu avser med "gammal" i sammanhanget.

      Vänligen

      Comment

      Working...
      X