Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisktallrikar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Fisktallrikar

Click image for larger version

Name:	2013-01-24 19.28.58.jpg
Views:	1
Size:	90,8 KB
ID:	655967Click image for larger version

Name:	2013-01-24 19.28.10.jpg
Size:	97,6 KB
ID:	655968Click image for larger version

Name:	2013-01-24 19.27.32.jpg
Size:	101,7 KB
ID:	655969Click image for larger version

Name:	2013-01-24 19.27.00.jpg
Size:	100,0 KB
ID:	655970

Jag har ärvt tallrikar med fiskmotiv. Det är dels stora mattallrikar och dels assietter, de hör ihop parvis, med en fisk- eller skaldjursart per par, utom då någon i paret råkat ut för en olycka innan de kom i min ägo. Det roliga med dem är att de stora är Royal Copenhagen från -49 har jag listat ut av stämplarna och de små är Bing & Gröndahl från 1948-51. Men företagen gick ju inte ihop förrän 1987! Det är dock samma konstnär som signerat, Visse.

Nu vill jag gärna veta mer om tallrikarna. Vad heter serien? Vem var Visse? Varför tillverkades de på två olika ställen?

Tallrikarna har säkert varit helt vita vid köpet och sedan har "Visse" målat dem, kanske på en kurs eller hemma på kammaren. Så det är med andra ord ingen serie utan hen har valt ut lämpligt vitt porslin för att utöva sin hobby på.

Comment

Hallå Havskatten,
      Härligt namn. Nej, jag tror inte på teorin om hemmamåleri, dina tallrikar är dekorerade på fabrik/fabriker. Signaturen ligger väl under glasyren? So long...

Comment

Tallrikar och assietter är definitivt målade av en amatör.mao hemmålade.
        Varken Royal C eller Bing & G hade godkänt måleriet som är synnerligen amatörmässigt utfört.
        (Titta på gäddan, titta på rödspättan och dess fenor, titta på sjögräset.)
        Ej heller godkänt målarsignaturen som också är så typiskt amatörmässig.

Säkert kan mitt svar uppfattas som arrogant, har hänt förr,
        men hoppas verkligen att du inte tar illa vid dig,
        absolut inte min avsikt!

Mvh

Comment

Ursprungligen postat av Mont blanc Visa inlägg
          Tallrikar och assietter är definitivt målade av en amatör.mao hemmålade.
          Varken Royal C eller Bing & G hade godkänt måleriet som är synnerligen amatörmässigt utfört.
          (Titta på gäddan, titta på rödspättan och dess fenor, titta på sjögräset.)
          Ej heller godkänt målarsignaturen som också är så typiskt amatörmässig.

Säkert kan mitt svar uppfattas som arrogant, har hänt förr,
          men hoppas verkligen att du inte tar illa vid dig,
          absolut inte min avsikt!

Mvh
          Hallå igen.
          Nej, nej...nej. Jag tar inte illa vid mig. Ska bli intressant att följa utvecklingen.... so long...

Comment

Jag har lite svårt att tro att min mormor köpte något amatörmålat. Hon var en snobb, rent ut sagt. Hon hade råd att vara en snobb...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Nej, jag tror inte på teorin om hemmamåleri, dina tallrikar är dekorerade på fabrik/fabriker. Signaturen ligger väl under glasyren? So long...
              Hur ser jag om den ligger under glasyren eller över? Är novis på sånt här...

Comment

Ursprungligen postat av havskatten Visa inlägg
                Jag har lite svårt att tro att min mormor köpte något amatörmålat. Hon var en snobb, rent ut sagt. Hon hade råd att vara en snobb...
                Dessa är garanterat hemmamålade. Kanske hon fått dem i present.

Comment

De är garanterat hemmålade. Hoppas vi kan överrösta de som tror tvärtom... Vem som har målat och varför mormor hade dem vågar jag dock inte spekulera i.

Comment

Bara det faktum att faten är från två olika fabrikanter, RC och B&G, talar för att det är en duktig hemmamålare som varit framme. Handstilen är "hemmagjord" och inget som förekommer på kommersiellt framställda serier.
                    Som E.B. skrev; mormor har säkert fått dem i present, kanske av någon släkting eller nära vän.

Uisse eller Visse, kanske hose kan förklara närmare, om det var ett vanligt smeknamn i Danmark runt 1950, eller betyder något annat.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                      De är garanterat hemmålade. Hoppas vi kan överrösta de som tror tvärtom... Vem som har målat och varför mormor hade dem vågar jag dock inte spekulera i.
                      Eftersom jag tillhör dessa porslinsmålare som pysslar på sin kammare så är också jag till 110% övertygad om att dessa tallrikar är "hemmamålade".

Comment

Över eller under?

Ursprungligen postat av havskatten Visa inlägg
                        Hur ser jag om den ligger under glasyren eller över? Är novis på sånt här...
                        Dra sakta med nageln över signatur och måleri så känner du att det är en mattare yta.
                        Att måleriet är utfört av en "autodidakt målare" med god vilja är tveklöst!
                        Tyvärr saknas helt "spänst" och proportion i måleriet!

Maskindiska aldrig dessa!
                        Mvh

Comment

Dra sakta med nageln över signatur och måleri så känner du att det är en mattare yta.
                          Att måleriet är utfört av en "autodidakt målare" med god vilja är tveklöst!
                          Tyvärr saknas helt "spänst" och proportion i måleriet!

Maskindiska aldrig dessa!
                          Mvh
                          Eftersom målning på porslin bränns i ca 800 grader så kan man faktisk maskindiska föremålen.
                          Det finns i och för sig fuskvarianter från Panduro som bränns i vanlig köksugn men det är inte troligt att fisktallrikarna är av det slaget.

Comment

Tycker du tryggt ska lita på "Keckes" råd, maskindiska!

Undrar om "Kecke" någon gång sett Gustavsbergs, t.ex "BERSÅ" som manskindiskats
                            några gånger, eller glas som körts i maskin några gånger?

Mvh
                            Last edited by Mont blanc; 2013-01-26, 17:36.

Comment

Tycker du tryggt ska lita på "Keckes" råd, maskindiska!

Undrar om "Kecke" någon gång sett Gustavsbergs, t.ex "BERSÅ" som manskindiskats
                              några gånger, eller glas som körts i maskin några gånger?

Mvh
                              Ja, ja, lite sarkasm får jag väl tåla.
                              Jag har inte sagt att man "skall" maskindiska. Jag har sagt att man "kan".

Comment

Working...
                              X