Jag är väl helt ute och cyklar men vad tror ni om signaturen på detta vackra fat? Någon som har ett bättre förslag än OJ Höganäs?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lisa Engqvist (?)
Collapse
X
-
Den enda kända stämpeln av OJ, ses här:Ursprungligen postat av Larspeter Visa inläggJag är väl helt ute och cyklar men vad tror ni om signaturen på detta vackra fat? Någon som har ett bättre förslag än OJ Höganäs?
Fatet ser nog äldre ut, än vad det ger sig ut för att vara. Lergodset är chamotterat, dvs har redan bränd och krossad keramik i leran.
Kaptenens förslag till LE känns rätt, och jag letade i minnet och fann sedan Lisa Engqvist, som bland annat framställt detta snarlika gods:
Mer om henne:
Comment
-
Det är ett bra förslag. Problemet uppstår när man ser hennes stämpel som användes under hennes tid på B&G- ett spegelmonogram.
Comment
-
Lisa är ett intressant förslag. Jag fick fatet i ett parti som i övrigt till stor del bestod av hyfsat bra dansk keramik.Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggDet verkar stämma bra! Att vi inte ser pricken under L:et kan bero på att godset är chamotterat.www.starkeld.com
Comment
Comment