Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söholm stentöj, 3 pjäser, olika frågor...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Söholm stentöj, 3 pjäser, olika frågor...

Vad är den generella uppfattningen om Söholm Stentöj, kvalité, mediokert, prisvärt eller vad?
    Vad tycker ni om pjäserna utseendemässigt? Personligen gillar jag alla tre...jag ska även hålla ögonen öppna efter Saxbo hädanefter

Jag har dock haft lite svårt att hitta riktigt bra info om Söholm så om någon vill länka så är det varmt välkommet.
    Sen har jag en annan fråga, priserna i Sverige är ju inte särskilt höga (tycker jag iaf) och man får relativt fina objekt för en liten penning på loppisar osv Men vad kostar dom i butiker, o säljer svenska butiker dom ens? Jag har nämligen inte sett mycket när jag vart ute och svängt.
    Känner ni igen stämplar?
    Vilka danska verkstäder bör man hålla utkik efter, och vilka formgivare är de bästa (och mest populära)?

Tacksam för svar

MVH Designated pirate
    Bifogade filer
    Last edited by Designpiraten; 2012-10-22, 19:53.
    Collecting everything and nothing!

Söholm

Hej där piraten,

Jag kan tyvärr inte besvara dina frågor men tänkte att jag kunde dela med mig av en liknande som jag faktiskt köpta idag för ynka 30:-
    Väldigt intressant.

Bifogar bild

Med vänlig hälsning,
    Loppan
    Bifogade filer

Comment

Lite sent svar kanske, men ändå.. Jag tycker att keramiken från Söholm/stentöj är av god kvalitet och jag tror att priserna på den danska keramiken kommer att öka här i Sverige framöver. När det gäller stämpeln så tror jag att signaturen "Simon" står för Joseph Simon som började jobba för Söholm 1964. Om du vill lära dig mer om Söholm så kan jag rekommendera boken "Söholm - Bornholmsk keramik". Den säljs fortfarande via Bornholms museum. (Observera att boken är på danska).

Comment

Forumet har en sökfunktion, som svarar på såväl Simon, som Söholm och visar bland annat två större avsnitt - före och efter 1950.
        Det senare kan vara intressant att läsa in.

Glöm inte ärtsoppan i övrigt.

Comment

Working...
        X