Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bregneröd keramik, någon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bregneröd keramik, någon?

Hejsan,
    har en stor vas (ca 23 cm) som tydligt är märkt Bregneröd keramik modellnummer 601 i botten.
    När jag söker på denna firma hittar jag ingenting och undrar om någon vet mer? Känns som att det skulle vara början på 1900-talet men det tror jag baraClick image for larger version

Name:	DSC00550.jpg
Views:	1
Size:	85,8 KB
ID:	650031Click image for larger version

Name:	DSC00548.jpg
Size:	117,6 KB
ID:	650030

Hei! Du kan forsøke å google Bregnerød keramik+danmark. Da vil du få opp noen treff som du kan jobbe videre med. Veldig fin forresten! mvh pepita

Comment

Grattis till en trevlig vas! Det var inte lätt att finna fakta om Bregnerød och för att göra det riktigt komplicerat så finns det två platser med det namnet på Själland.

Map, information, gpx waypoint download for Bregnerød, a place in Denmark. city name database with more than 2 million entries.

Map, information, gpx waypoint download for Bregnerød, a place in Denmark. city name database with more than 2 million entries.

Comment

tackar tackar till er båda. Det är den första länken, på denna länk i annonsen längst ner till höger är tom krukmakeriet till salu

Fast finns det två Bregneröd kan det kanske finnas två Bregneröd keramik förstås?

Comment

Jag är konfys.
          För denna stämpel har jag inte sett tidigare. Lauritz har sålt både en och tre åt gången tidigare, som man kan se via google, dock utan att presentera dem närmare än med namn.
          För mig är vasen 1930-40tal, som stämpeln ser ut, men i övrigt ger den sken av att vara äldre.
          Den vågade kanten sätter den ändå till strax före andra världskriget.

Comment

Mycket liten bild från Lauritz, som också visar en vas modell 601. Jag är också inne på 1930-tal även om vasens modell känns äldre.

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Size:	16,1 KB
ID:	536037

Mäklarannonsen säger att förr i tiden köpte man lera till juldekorationer här. Byggår 1860. Jag tycker att det är mycket troligt att det skulle kunna finnas ett krukmakeri på just denna plats. Jag har varit några gånger i närheten av orten och jag misstänker att det kan finnas lokala lertäkter kopplade till insjön Furesø. Det känns troligare än att krukmakeriet skulle ha funnits vid Själlands norra kust.

Name:	Clipboard01.jpg
Size:	80,3 KB
ID:	536038

Comment

Jo, det var jag som köpte dessa tre saker från Lauritz, de två andra vet jag ännu mindre om så de lär också dyka upp här så småningom.
              I lauritz objektsbeskrivning sades det att dessa hade ingått i PEM-samlingen, men inte mer än så

Comment

Det verkar ha skett en sammanblandning av PEM (Poul Erik Madsen) och hans samling i förbindelse med Bregnerød, för det enda som går att hitta med det, handlar om helt andra saker.

Föremål från Bregnerød finns inte listade här:

Det kan vara en god idé att ta kontakt med någon på http://www.grimmerhus.dk/info/infstart.htm för att fråga om Dina föremål.
                Svaret hoppas jag att Du vill delge oss här sedan.
                Lycka till!
                Last edited by Gideon; 2012-06-17, 17:56.

Comment

Tack för all hjälp med att försöka luska reda på något om min vas.
                  Vad jag förstår så listar museet de delar av samlingen som de förvärvat, men min danska är inte den bästa så jag är inte säker på det.
                  Det har sålts en hel del i danmark som oxå sägs komma från PEM-samlingen efter hans frånfälle.

Vad jag däremot är säker på att jag ska fortsätta, bla med hjälp av Gideons länk, och givetvis dela med mig om jag skulle hitta något.
                  Jag kommer som sagt också visa upp de andra pjäserna, framförallt skålen är jättefin.

Comment

Hej, Mejlade Furesö museer i Farum och fick svar som ger lite ytterligare info:

"Vedhæftet finder du et billede af Verner Vienberg, der er ved at dreje en vase på Bregnerød Keramikfabrik i 1939.

Fabrikken har eksisteret fra ca. 1920 til 1979 med et afbrud under krigen. Keramikerfamilien, der ejede fabrikken, hed Vienberg, og de har også haft et udsalg et eller andet sted i København"

Name:	Bregneröd Keramik.jpg
Size:	42,8 KB
ID:	538071

Comment

Hej, det var min famile der havde Bregnerød Keramik, Verner var min farmors bror

Hej det var min familie der havde Bregnerød Keramik. Verner på billedet var min farmors bror.
                      Jeg kom ofte på Bregnerød Keramik da jeg var dreng og kan stadig huske lugten af ler når man kom ind på værkstedet.

Comment

Hej och ursäkta för sent svar,
                        Vad härligt med en släkting som hittat till min gamla tråd. Om du har mer information om Bregneröd eller tom bilder på några objekt, dela gärna med dig här i tråden så att den växer. Skickar ett pm också så ska vi se om vi kan få vasen att hitta hem

mvh / Kofot

Comment

Vase fra Bregnerød keramik

Hej,

Her er endnu en vase fra BREGNERØD KERAMIK, den har nr. 622 og er 12,5 cm høj. Jeg undrer mig også over, at det er så vanskeligt at finde oplysninger om Bregnerød Keramik!

Hilsen Bodil
                          Bifogade filer

Comment

Bregnerød Keramik - svenske aner!

Bregnerød Keramik 1917-1979

Jeg har fundet oplysninger om Bregnerød Keramik på arkiv.dk samt på navnet Viendal, hvor der er optegninger på my heritage. Det viser sig, at der er forbindelse til Sverige:

Bengt Nilsson Winberg, teglværksarbejder, født 18.1.1854 i Björnhult Torp, Riseberga, Kristianstad Län, død 30.10.1915. Han får arbejde på Blovstrød Teglværk.

sønnen:
                            Niels Valdemar Georg Vienberg, pottemager, født 17.5.1887, død 23.1.1939 i Blovstrød Lynge, Kronborg, Frederiksborg. Han var forpagter på Fuglede Lervarefabrik, Fuglede Stationsby, Store Fuglede i 1915 og stiftede derefter Bregnerød Keramik i 1917.

Sønnesøn:
                            Verner Lüth Vienberg (det tidligere viste foto). Født 20.8.1915 i Store Fuglede Sogn, død Hareskoven 3.4.1955. Han blev således født, da faderen arbejdede på Fuglede lervarefabrik og inden de flyttede til Blovstrød. Han er sandsynligvis blevet udlært som pottemager hos sin far, og fotoet er fra hans ungdomsår. Optegnelserne fortæller, at han arbejdede på Den Kongelige Porcelænsfabrik.

Sidste ejer af Bregnerød Keramik:
                            Axel Vienberg, pottemager. Født 1926, død 1979. Virksomheden lukker i 1979 efter 62 år.

Comment

Working...
                            X