Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dummerjöns???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dummerjöns???

Undrar så, matservisdelar märkt royal copenhagen, med ett motiv hämtad från sagornas värld, påminner väldigt om klods-hans illustrationer av Vilhelm Pedersen, men jag vet inte???

Stämplingen tycker jag verkar stämma överens med den från 1922???

Kan någon berätta mer???
    Last edited by Kaptenen; 2011-11-28, 15:09.

Jag menar naturligtvis att bilderna ser ut att likna de som Pedersens gjort till HC Andersens saga Klods-Hans (på svenska vanligt kallad Dummerjöns). Jag älskar det, vill finna mer. Hittar ingen info på nätet.

Hälsningar: Hoppfull

Comment

Upptäckte något nytt!

Såg nu att G.et i ROYAL COPENHAGEN har ett streck ovanför sig, då dateras den tydligen 1947...

Comment

Hej, 1947 är korrekt med ett streck ovanför G. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mycket mer.......
        Last edited by Andres; 2011-11-28, 21:19.

Comment

Är det bara jag som inte ser någon bild på din tallrik????

Comment

Hejsan på er i forumet: Här är bild på kaffekoppen i serien. är porslinet tänkt för barn tro?
            Bifogade filer

Comment

Kul! Tack! Jag återkommer om jag själv får veta något mer och ni får gärna fylla på mer:

Comment

Detta svar kom från Danmark

Kære Katarina Hallin,
                Så er vi fremme ved, at koppen må være fremstillet i 1947.
                Af billedet med firmastemplet synes jeg, at jeg kan se, at der er slibemærker tværs over de blå bølgelinier.
                Hvis det er rigtigt, betyder det 2. sortering.
                Det kunne være derfor, at jeg ikke tidligere er stødt på dele af dette børnestel med trykte dekorationer efter Hans Christian Andersens eventyr.
                Motivet på den afbildede kop er Ole Lukøje, som puster med sin sprøjte på børnenes øjne, så de bliver søvnige.
                Med venlig hilsen
                Steen Nottelmann

Comment

Museichefen Steen Nottelmann på Royal Copenhagen kunde sin H C Andersen. Känner du någon ristning över de tre böljorna? Jag har svårt att se den.

Comment

Märklig kommentar från Nottelmann. Även om det skulle vara andrasortering, (kan jag heller inte se), borde han ha sett dessa dekorationer tidigare, den kan ju rimligtvis inte varit producerad enbart för andrasortering...och därmed passerat honom...?!
                    Last edited by Andres; 2011-11-29, 22:34.

Comment

Nej, det är orimligt. Dessutom tror jag inte att det är en barnservis, eftersom det ingår en vas och skål med diameter på 17 cm.

Comment

Faktiskt känner jag inte alls denna linje på någon av delarna. Och kaffekoppar är väl inte helt vanliga till barn? Mystiskt! Mina chanser att komplettera detta verkar minimala. Snyft.
                        Last edited by hallinskan; 2011-11-30, 09:36. Anledning: tydliggöra

Comment

Working...
                        X