Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Skønvirke" eller svensk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• "Skønvirke" eller svensk?

Hej vänner!

Jag har så oootroligt svårt att hålla mig borta från jugendkeramik, fast jag borde, så den här råkade som av en händelse följa med hem idag. Den är så vitt jag kan se osignerad och jag har inte en susning vem som står bakom den. I mina ögon kan den lika gärna vara dansk som svensk, men den ger mig Höganäs-vibbar. Jag hittade iofs ett annat uppslag på nätet men det är nog alldeles för bra för att vara sant...

Den är runt 20cm hög för övrigt.

Mvh
    Emil
    Bifogade filer

Mycket fin.
    Du gör rätt som inte kan hålla Dig borta från sånt här.

Höganäs tror jag inte på, men danskt eller tyskt, ja.
    Löven känns mycket bekanta.
    Delge oss Ditt uppslag, så att vi kan börja spåna!

Comment

Ser nästan lite danskt ut.. Kähler känns nära..

Comment

Inte Kähler, med den bottnen.
        Tyska KTK kan vara tänkbar med.

Comment

Jag påstår inget, men den gula färgen verkar vara likadan, glasyren har runnit på ett liknande sätt och bottnarna är förvillande lika. Däremot så är dekoren på min endast målad, men den i länken kanske ger någon ledtråd?

An Arts and Crafts earthenware vase modelled with flower relief decorated with pale yellow and black glaze. Signed at the innerside of the top Bindesbøll, HAK. H. 37,5 cm.

Mvh
          Emil

Comment

Vacker vas Emil!
            Tur att vi inte bor i närheten av varann för då hade vi fått springa gatlopp mellan loppisarna.
            Jag tycker att vasen har likheter med denna vas från avslutade auktioner på Tradera.
            Säjlaren skriver att vasen är omärkt men tyvärr visas ingen bild på botten.

Angående Thorval Bindesböll har jag sett bilder där ett svagt TB finns signerat utanpå vasen, har du nagelfarit utsidan.

Click image for larger version

Name:	130043586_2.jpg
Views:	1
Size:	87,7 KB
ID:	523853Click image for larger version

Name:	130043586_1.jpg
Size:	82,4 KB
ID:	523852?
            Last edited by simco; 2011-11-03, 11:04.

Comment

Trevlig vas som du har köpt!

Jag tror inte på Bindesbøll, men väl att den är dansk. Jag tror att den har en ristad signatur, ett namn, som går från kant till kant på den övre delen av din bild på bottnen.

Jag köpte en som har det, men när man har torkat av glasyren har signaturen fyllts.

Vasen ligger nedpackad, men jag har för mig att den är en 13-14 cm hög.

Name:	Dansk 1.jpg
Size:	47,3 KB
ID:	523854Click image for larger version

Name:	Dansk3 res.jpg
Size:	124,4 KB
ID:	523858Click image for larger version

Name:	Dansk 2 res.jpg
Size:	33,4 KB
ID:	523857Click image for larger version

Name:	Dansk 4 res.jpg
Size:	40,7 KB
ID:	523856Click image for larger version

Name:	Dansk 5 res.jpg
Size:	128,6 KB
ID:	523855

Comment

Nu har jag inte samma falkögon som dig Kaptenen, men kan din vas vara från Karl Schröders verkstad i Lilleröd?

Comment

Jag tror inte det. I eftersnamnet verkar det vara ett g (mindre troligt ett p), eftersom det går ner en stapel. Alla de tre visade vaserna är delvis kohornsmålade och jag tror inte att Schrøder använde sig av den tekniken. Jag har åtminstone inte sett något av honom.

Comment

Spelar inte denna som jag hittade i samma division? Synd bara på naggen i toppen. Väldigt vacker annars!

Name:	hak1.JPG
Size:	84,2 KB
ID:	525686Click image for larger version

Name:	hak2.JPG
Size:	87,4 KB
ID:	525687Click image for larger version

Name:	hak3.JPG
Size:	84,8 KB
ID:	525688Click image for larger version

Name:	hak4.JPG
Size:	84,4 KB
ID:	525689

Comment

Din vas Mr Tompa är med all säkerhet från Annashaab Lervarefabrik i Danmark.
                      Omissigenkännlig dekor och numrering, konstigt att inte triangelstämpeln finns med.
                      Här finns en länk med flera alster. Grattis till en fin dansk!

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        Din vas Mr Tompa är med all säkerhet från Annashaab Lervarefabrik i Danmark.
                        Omissigenkännlig dekor och numrering, konstigt att inte triangelstämpeln finns med.
                        Här finns en länk med flera alster. Grattis till en fin dansk!

http://precisensan.com/antikforum/sh...abrik-Danmark&
                        Tack simco. Som sagt jag är nybörjare på detta. Så dansk keramik är väldigt nytt för mig. Men oj så imponerad jag blir ju mer jag får se o lära!

Comment

Visst är det kul när en helt ny värld öppnar sig!
                          Det bästa är att den bara blir större och större och astt man får lära sig något nytt hela tiden.

Jag ser nu att jag skrev "omissigenkännlig dekor och numrering" jo, jag tackar, ha, ha.
                          För ca 2 år sedan skulle det ha stått "totalt oigenkännlig" för min del.

Fortsätt att spana det blir bara mer och mer intressant!

Mvh Simco

Comment

Tror dig.. O ska inte sluta. Detta är alltför intressant o kul!!
                            Så det finns hopp för ennan med. Kul!

Comment

Working...
                            X