Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ipsens enke

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ipsens enke

Fick bjuda hem en hel bricka med "skräp" för att få den här godbiten. Nu undrar jag om vi har någon Ipsens-expert som kan datera och ge mig en skapare. Efter 1918 är väl givet. Kan man tänka sig att Just Andersen ligger bakom utsmyckningen? Den finns inga stämplar i tennet, jag utgår från att det är tenn.
    I botten står det 80 och möjligen en svag och mindre nolla extra.
    Bifogade filer
    www.starkeld.com

Georg Jensen har gjort ett fåtal saker för/tillsammans med Ipsens Enke.http://www.ceramicstoday.com/article..._ceramics4.htm Sannolikt är det för tidigt, tyvärr.
    Last edited by prylsnubben; 2011-09-06, 19:20.

Comment

Formgivningen av metallutsmyckningen kan vara av Just Andersen, men inte nödvändigtvis. Skönvirke är det i allafall.
      Artikelnumret är ett problem, och den återfinns inte i de böcker jag har hemma. Svaret finns nog i denna, sedan länge, slutsålda bok:
      Kathrine Jørgensen og Bente Holst, Et keramisk Eventyr ∙ P. Ipsens Enke Kgl. Hof Terracottafabrik 1843-1955, Herning: Poul Kristensens Forlag 2001

Pröva att få låna hem den via fjärrlån på biblioteket.

Men en fingervisning har vi i det fetstilta, hämtad ur "P. Ipsens Enke" av Kathrine Jørgensen (2007):
      "Den blå glasur anvendte fabrikken fra 1938. Glasuren blev en landvinding og brugt på mange askebaegre, vaser og krukker ofte på Axel Sörensens genstande. Fabrikken havde tidligere (formentlig omkring 1910-20) brugt en blå glasur, der dog var mere sortblå, og bl.a. på disse vaser monteredes nikkel- eller tinbesaetning, som var på mode disse år."

Comment

Working...
      X