Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dansk klotvas av???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dansk klotvas av???

Känner att jag har kunnat den här signaturen men nu har det stått still i hjärnbarken i en vecka. Stämplad Denmark. Hjälp!
    Bifogade filer
    www.starkeld.com

Signe Persson Melin bör det vara och isåfall för Saxbo väl.
    Pes är mitt google.

Comment

Hittade även denna, dock attributeras den inte till Saxbo men Signe.

(Priset var bra också )

Måste ju tillägga att den är extremt läcker också, grattis till den.
      Pes är mitt google.

Comment

Nääää det vägrar jag tro. Har just legat i soffan och dreglat med en bok om SPM. Hon är en av mina absoluta favoriter. Wasistdas, har du mer som stödjer det?
        www.starkeld.com

Comment

Fast modernity brukar ju ha koll på vad dom säljer.....
          www.starkeld.com

Comment

Ska se vad jag kan hitta LarsPeter, jag blir dock lite osäker nu när du reagerar som du gör. Du vet ju vad du pratar om.

Anledningen är att jag för x antal månader såg några alster, med samma signatur, som attributreades Signe på en annan sida på nätet. Det kan ju dock mycket väl vara som så att det sprids en osanning från en sida till en annan som till slut blir en sanning så att säga.

Så tills dess att jag hittar mer belägg för det, så får den vara ett UFO så länge.
            Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
              Fast modernity brukar ju ha koll på vad dom säljer.....
              Ja, jag tycker det. Men om de har fel, så kan det helt plötsligt poppa upp en massa alster som blir fel attributreade på andra sidor, särskilt när priset är så högt.
              Pes är mitt google.

Comment

Ja, det förblir ett ufo tills vidare. Modernity daterar till 1980-tal och då var ju inte signe i Danmark så på den punkten är det nog lite fel.
                Ska leta reda på en mailadress och fråga henne in person.
                Jag hoppas fortfarande att du har rätt Wasistdas. Det är ju sådana här pulshöjare man lever för.
                www.starkeld.com

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                  Ja, jag tycker det. Men om de har fel, så kan det helt plötsligt poppa upp en massa alster som blir fel attributreade på andra sidor, särskilt när priset är så högt.
                  Ja, så är det. jag har själv medverkat till det (fast på lägre nivå) genom att påstå att höganäsarna Bertil och Gunnar Andersson är bröder vilket dom tydligen inte är/var. Shit happens och ofta utan onda avsikter.
                  www.starkeld.com

Comment

Ja det hoppas jag också, samtidigt som det känns illa om jag nu fick upp förhoppningarna om det skulle visa sig vara fel. Jag gick direkt på informationen från modernity och jag tror till och med det var en auktion jag såg en bild ifrån.
                    Ber om ursäkt i förhand isåfall Larspeter
                    Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                      Ja det hoppas jag också, samtidigt som det känns illa om jag nu fick upp förhoppningarna om det skulle visa sig vara fel. Jag gick direkt på informationen från modernity och jag tror till och med det var en auktion jag såg en bild ifrån.
                      Ber om ursäkt i förhand isåfall Larspeter
                      No worries, det är ju ingen exakt vetenskap vi håller på med här. Det är väl lite det som är grejen för oss keramiknördar, att gå hem med en grej för 45 kronor för att man tycker att den är bra och sedan försöka lista ut vad det är och om det är en Signe från Saxbo så är det helt fantastiskt och är det något annat så är grejen fortfarande bra och har man betalat motsvarande en kebab för den så är det ändå ett fynd.
                      www.starkeld.com

Comment

Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
                        Nääää det vägrar jag tro. Har just legat i soffan och dreglat med en bok om SPM. Hon är en av mina absoluta favoriter. Wasistdas, har du mer som stödjer det?
                        håller med Larspeter

Comment

Har idag pratat med SPM. Hon låter hälsa att det inte är hennes vas.

Comment

Tack för beskedet Per. Då försvann den sista lilla strimman av hopp och mysteriet väntar fortfarande på sin lösning.
                            Jag har mailat denna länken till modernity.
                            www.starkeld.com

Comment

Det är ingen lätt signatur att avläsa, men med god vilja kan man se den som Ch.P.
                              Då faller den naturliga tanken på Christian Poulsen, men hans keramik är inte lik, och är jämförelsevis äldre i det urval som finns på länken, samt på övriga håll. Han signerade vanligtvis CHR-P:

Ett alternativ är Christina (Fiedler-) Praestgaard, som under någon period kan ha signerat på det vis, som ses på larspeters och modernitys vaser.

"Christina Præstgaard was born in Berlin, Germany 1935, grew up in Finland and is now living in Denmark. Education: 1954-1958 at 'Konstfack' Academy of Art and 'Högre Konstindustriella Skolan' in Stockholm. During 1989-1995 she studied with the Austrian painter Adi Holzer in Copenhagen. She also worked for many years as Chief Designer in Sweden and Denmark."

Enligt Nyströms "Svensk keramik":
                              Fiedler (-Praestgaard), Christina (f. 1935).
                              Keramiker, målare, utbilad vid Konstfack 1954-58, därefter verksam vid Bo Fajans till omkring 1990, arbetade med prydnadskeramik och hushållsgods. Designchef vid Torekov Keramik några år efter 1983. Signering CF.

En forumfråga om ett föremål signerat med CP:
                              I bought this little pot with a bird on the lid by Christina Praestgaard and have been trying to research her. I know that she was born in Finland but worked ma

Den här meningen är särskilt intressant i sammanhaget -"...and at her own Ceramic Studio in Denmark with production of unique ceramic art.", som det står i hennes CV: http://www.edbhuset.com/christina/cu...um_engelsk.htm

Det har varit svårt att hitta en mer trovärdig keramiker, och jag gissar att det slutgiltiga svaret kan bli en överraskning.
                              Last edited by Gideon; 2011-08-25, 22:31.

Comment

Working...
                              X