Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AROL keramikkindustri, Halden - Norge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• AROL keramikkindustri, Halden - Norge

Hart när omöjligt att finna information om Arol i Halden på nätet och därför fick detta väggfat med texten Bua (27,5 cm i diameter) följa med hem, eftersom det var snudd på gratis. Signerat Arol, 120/ EM, A.

Golvvas med snarlikt motiv
    Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

Vad vet Du om Arol. Jag undrar främst eftersom föremålen från Arnold Wiigs fabrikker i Halden och AROL verkar vara i stort desamma?

Rike leireforekomster har skapt tradisjon for keramikk i Norge. Det er utgangspunktet for antikkekspert Ellen Ørnes' spalte denne uken.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2011-07-12, 01:02.

AROL keramikkindustri

Inte bara AWF och AROL tillverkade denna typ av sgrafferad "svartgods", med färgrika kontraster, utan jag har också sett tyska varianter.

Men iallafall, paret Olsen och Andersen skriver i sin bok "Moderne antokviteter - Norsk keramikk, signaturer og merker 1900-1960" (utgiven 2000):
    "Verksamheten startades i Halden 1943 av Arne Olsen (Ar=Ol) och Erik Jacobsen. Fabrikens produktion bestod bland annat av bruksting som fat, skålar, vaser, urnor, terriner, krus, prydnadsföremål och reklam-/turistartiklar.
    En del av föremålen var handdekorerade och kreativt utformade, andra var formpressade och mer traditionella. 1949 hade verksamheten 15 anställda, och konstnärlig ledare var A. Kristiansen.
    Arol var en av åtta moderna verksamheter som deltog i vandringsutställningen "Østfoldkeramikk gjennem 4000 år" 1949."

Tyvärr sägs inget om när verksamheten upphörde, eller om den köptes upp av ett annat företag.

Comment

Tack så mycket, Gideon!

Du har helt rätt, att några tyska tillverkare bland annat Keto Keramik också tillverkade den här typen av keramik.

Übelacker och ES-keramik är andra tyska tillverkare.

Wall plates like the ones in this post always strike me as typically 1950s/early 60s and typically German. I think they are special compared to many other wall plates, because of the scenes they ar…

Häromdagen postades denna R.B. - Alcobaca, Portugal (Raul da Bernarda & Filhos Lda)

Raul da Bernarda & Filhos Lda was originally established in Alcobaca in 1875 and was recently closed, as happened to a large number of Portuguese pottery fact

Comment

Bidrar med ett par bilder. synd att det finns så få information att tillgå om Arol i Halden
        Bifogade filer

Comment

Arol

Bidrar med det här fina fatet.Click image for larger version

Name:	2014-12-29 18.43.18.jpg
Views:	1
Size:	149,3 KB
ID:	556813Click image for larger version

Name:	2014-12-29 18.43.26.jpg
Views:	1
Size:	146,4 KB
ID:	556814

Comment

haha jag har haft minst en men troligen två AROL vaser, dom kan seriöst vara bland det fulaste och vidrigaste jag sett, fruktansvärda glasyrer med vedervärdiga färgval, "klumpiga" former (liknar scheurich fast är sämre) mm...det ni presenterar är iaf ok. Jag tror inte att jag har kvar dom faktist, jag hoppas att jag slängde dom i marken alternativt gav dom till Erikshjälpen. Folk borde slippa se dom!

hah jag hittade mitt gamla inlägg från PES:

http://precisensan.com/antikforum/at...6&d=1361625895
            Collecting everything and nothing!

Comment

Working...
            X