Lilla "porslinsdockan" är ca 10,5cm hög märkt under med Nukkela samt ett namn som börjar med A slutar med E,ca 4-5 bokstäver långt,sen Hand made in Finland.Kanin/hare ca 12cm lång bara märkt MADE IN FINLAND i fyrkantig "ruta" kan vara svårt att se på fotot.Nåågon som kan ge mig mer info om dessa.MVH PG.

Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Finsk keramik någon som vet mer?
Collapse
X
-
Porslinsdockan är, av allt att döma, av Martta Nukketeollisuus "Nukkela" 1908-1974, som Du kan läsa mer om här:
aaaaaahhh, Pipsa, Veli, Martta, nukketeollisuus, made, in, Finland, Turku, old, dolls, Composite, head, Dolls, Finnish, Martha, Doll, factory, industry, Finntoys, from, Emil, Nurmi, Kanerva, family
Men vem keramiktillverkaren är, återstår att ta reda på. Det börjar med ett A i stämpelns mitt, men sen? Kanske är det re-makes efter skaparens död, för dockan ser inte så gammal ut.
En betagande trio hittades på nätet, men inte heller här angavs tillverkaren.
Comment
-
Håller med, och den rektangulära stämpeln verkar vara typisk för Kuppis 1940/50-tal.Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggHej och välkommen till forumet!
Kaninen bör vara gjord på Kupiittaan Savi i Åbo.
Vem formgivaren kan vara, är en fråga som någon storsamlare i Finland borde kunna svara på. Kanske Jorma Kivimäki, som visar upp sin stora samling i boken "Keramikkonsten i Finland", sammanställd av Åsa Hellman (2004).
En kort historia:
Comment
-
Påminner väldigt mycket om min noshörning till färgen. Har aldrig fått bekräftat att det är Kupittan Savi, men de är ju väldigt lika till färgen. Kanske någon som vet? Det är ju nu ett tag sen den var uppe här i forumet.
Comment
Comment