Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten keramik skål 2, hjälp med signering [ID: Slavoj Banset]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten keramik skål 2, hjälp med signering [ID: Slavoj Banset]

Ytterliggare ett alster som fick följa med hem. Tyvärr är jag dålig på att utläsa signaturer. Känns lite Dansk. Någon som kan hjälpa mig?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-07-31, 21:40.
    Pes är mitt google.

Grattis till en läcker skål! Jag kan inte få signaturen till något annat än Banset. Fann en beskuren bild på bloggen Faaglarna. Jag kan läsa "avoj Banset" och att den visade vasen och skålen är från 1965. Banset är född 1923.

En blogg om Skandinavisk formgivning, keramik, porslin, glas, konst etc

Sannolikt är bilden från boken Czechoslovak Form: Arts, Crafts & Industrial Design av Josef Raban från 1971.
    Australia’s free online research portal. Trove is a collaboration between the National Library of Australia and hundreds of Partner organisations around Australia.

Det har sålts keramik och målningar av S Banset.

http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={7594B7C9-F9F5-11D5-A9DC-000102A05E17}

Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-06-28, 12:43.

Comment

Slavoj Banset
      * 1923/11/06

• 1959/12/13 - 1960/02/15 4:e Tjeckoslovakiska konstutställningen, Prag
      • 1961 Utställning av brukskonst och industriell konst med anledning av 40-årsdagen av det tjeckoslovakiska kommunistpartiet, Museum of Decorative Arts i Prag
      • 1965 Artister för 20-årsdagen av Tjeckoslovakien, Dum U Hybernu, Prag
      • 1968 Intersymposium Tjeckoslovakien - Keramik Bechyně 68, Vaclav Spała galleri, Prag
      • 1969 50 år av tjeckiskt konsthantverk och industriell konst design, Prag
      • 1969 50 Jahre der Kunst und angewandten Tschechischen industriell Design, Österreichisches Museum für Angewandte Kunst, Wien
      • 1996-1997 60 år Tillämpad konst, Museet för tillämpad konst, Brno

Last edited by Kaptenen; 2011-06-28, 14:03.

Comment

Milena Bansetová (1923-2010) tillsammans var paret i exil i Sverige mellan 1968 och i början av 1990-talet och hade studio i Norrköping och keramisk verkstad i Rejmyre.

Velký kamenný antikvariát a galerie, specializovaný na kvalitní knihy a českou grafiku, antikvariát přímo v centru Prahy s možností parkování auta, otevřený po-pá 9-19, antikvariát a e-shop s okamžitě dostupnými tituly

MRS MILENA BANSETOVÉ TACK FÖR DEN UPPSÄTTNING KERAMIK

Tack keramičce sochařce och fru Milena Bansetové för gåvan av keramik, som berikat skolan samlingen. Vår skola fick en uppsättning av 13 ursprungliga bitar av keramik och ett diplom från Mr Slavoj Banseta Faenza 1964. Flera saker tillsammans med ett diplom visas i skolan, andra lagras i skolan depå.

Milena Bansetová (1923)

föddes i Prag, studerade för professor Sobek och AAAD keramik och skulptur (1942 - 1948). I 50 Hon började arbeta för den keramiska industrin tillsammans med sin man och klasskamrat Slavoj Banse, särskilt för Jihotvar Hrdějovice och keramiska fabriker Teplice. Efter 1968 Bansetovi emigrerade till Sverige och inrättade en studio i Norrköping och keramisk verkstad i Rejmyre. I början av 90-talet? återvände Milena Bansetová till Tjeckien och fortsatte att måla. Förutom keramik donerade målning. De viktigaste källorna till inspiration för hennes verk är artefakter av förhistorisk keramik, antik keramik och Medelhavet. Ny drivkraft för henne var mötet med modern konst i Paris. Hon har ställt ut både hemma och utomlands (t.ex. i Österrike, Tyskland, Sverige, USA, Kanada, Tjeckien keramik representerade på världsutställningarna; EXPO 1958 i Bryssel och EXPO 1967 i Montreal, vann International Academy of Ceramics priser (1960 Diplom, 1962 silver). Idag Mrs Mien han bor i ett äldreboende Bansetová i Kytín på Mníšek pod Brdy.

Maskinöversatt

Last edited by Kaptenen; 2011-06-28, 12:41.

Comment

WOW
          Hade önskat man kunnat göra ngt mer än att bara säga tack för det oerhörda jobbet du lägger ner. Jag tycker mig ändå vara ganska bra på att googla, men hittade inte 1% av det du gjorde.

En okänd keramikskål fick helt plötsligt en väldigt intressant bakgrund och historia. Har läst igenom det du länkat och kommer fortsätta ikväll.

Återigen stort tack Kaptenen.
          Pes är mitt google.

Comment

Som du skriver så blev det en intressant skål ju mer information jag fann. Dock ställer man sig frågan hur makarna signerade sina keramiska verk, för just nu känns det oklart.

Comment

banset

jepp, jag har för mig att boken heter så.
              Har ett par föremål av banset, och har sett de relativt ofta på loppisar.

Bra länksamling, Kaptenen.

/faaglarna
              - Nu har jag två! En liten samling...

Comment

Sannerligen bra jobbat!

Logiskt sett, är det mannen Slavoj Banset som signerat skålen, för annars borde det ha stått Bansetová?
                1970 bodde han med hustrun Milena (gift 1948) och två söner i Rejmyre, och tio år senare i Norrköping. Slavoj dog 23/9 1997 i Finspång, och därefter tycks familjen Banset ha flyttat till hemlandet och begravt honom där.

Comment

Tack!

Ja, rent logiskt borde det vara så att det är Slavoj pga namnformen.

Har du möjlighet att visa dina Banset-föremål?

Comment

Väggtallrik av Banset

Här är en bild på min väggtavla.

En blogg om Skandinavisk formgivning, keramik, porslin, glas, konst etc
                    - Nu har jag två! En liten samling...

Comment

Hittade dessa 2 Banset alster under gångna veckans loppisrunda med Pes tråden i bakhuvudet
                      Click image for larger version

Name:	IMG_5076.jpg
Views:	1
Size:	55,4 KB
ID:	517427Click image for larger version

Name:	IMG_5074.jpg
Size:	44,1 KB
ID:	517428Click image for larger version

Name:	IMG_5077.jpg
Size:	77,8 KB
ID:	517429Click image for larger version

Name:	IMG_5078.jpg
Size:	84,0 KB
ID:	517430Click image for larger version

Name:	IMG_5075.jpg
Size:	51,4 KB
ID:	517431

Comment

Tack för bidragen luchur, de var riktigt läckra.
                        Pes är mitt google.

Comment

Working...
                        X