Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

W.I.S. dansk men vem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• W.I.S. dansk men vem?

Köpte den här för stämpeln skull, ny för mig men förhoppningsvis inte för er. Vem eller var?
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Skulle nog ha tillagt att det finns svaga rester efter en Hilsen från Kobenhavn-text, därför antar jag att den är dansk.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Hepp! Vad händer, ingen som har sett den förut?

Comment

"Wis av erfarenheten" stämmer inte här.

Comment

Kanske en ledtråd...

Långt ner på sidan finns ett reklamaskfat för Lindelse keramik

Lindelse keramik
          mærket LK 19 a WIS
          ø: 14,5 cm
          Pris 100 kr

Comment

På QXL.dk fanns denna vas från Lindelse Keramik.
            Bifogade filer

Comment

och på ebay.com
              Bifogade filer

Comment

Texten till askfatet från Lindelse keramik anger WIS som stämpel men är inte helt övertygad, hoppas det dyker upp någon mer med den här signeringen.Formmässigt är de i olika årtionden, min skulle jag tippa 30-40tal på, har hård lysterliknande glasyr. Annars tack för great work,Kaptenen!

Comment

Jag är långt ifrån övertygad själv.

Du gissar på 30-40-tal för din skål och jag gissar på 20-tal utifrån signatur och stämpel. De andra sakerna från Lindelse keramik känns mer som 30-40-tal.
                  Din skål är rätt ambitöst signerad för att vara av karaktären "Hilsen fra...".

Tyvärr finner jag ingen dokumentation över företaget i Lindelse, mer än att det låg på Langeland. Det är svårt att säga att det är samma typ av lera som har använts.

Comment

Working...
                  X