Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas med bekant signering? [ID: Henny & Jim Waldorff Keramik, Svaneke, Bornholm]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vas med bekant signering? [ID: Henny & Jim Waldorff Keramik, Svaneke, Bornholm]

Skulle vilja ha lite hjälp med att tyda vem som gjort den här fina miniatyren.

Mininatyren är ca. 8cm hög.
    Bifogade filer
    Loppisadiktus

Det är en vacker miniatyr med läcker glasering, Gaspardin!
    Namnet ska utläsas som Waldorff och står för paret Henny och Jim W. De har en minst sagt överraskande bakgrund – i kontrast till vad man kan förvänta sig av skickliga och utbildade krukmakare.
    Lite danska är alltid bra att öva sig på, och det ska Du och andra få göra nu.

Ur boken ”Bornholmsk vaerkstedskeramik” av Lars Serena, Bornholms museum, 2004:
    ”Henny Waldorff er födt i Svaneke 1934. Hun er oprindelig uddannet damefrisör 1952 og har salon i Svaneke frem til 1964. Som keramiker selvlaert.
    Jim Waldorff (1933-93) er oprindelig fisker, senere fiskehandler og tankpasser.
    Sammen opretter de vaerksted i Svaneke, er i en senere periode med i Kampelökken* men har også selv et udsalg. Drejede serievarer som tekander og krus, vaser og store fade udföres hovedsaglig på skive af Henny Waldorff. Han står i höjere grad for tilberedning af materialer, glasering og braendingerne til stentöj.
    Produktionen kendetegnes af grove og brunt-tonede lertyper og et fåtal glasurer på basis af jern eller tin.
    Senere har Henny W. alene stået for en raekke mindre vaerker i porcelaen med enkle ornamentspor trukket over en ufarvet bund. Hun udstiller også som maler.”

* Kampelökken var en utställningslokal som hölls öppen för turister 1980 till 1998 i en nedlagd biograf för ”Sammenslutningen af Bornholmske Keramikere” i Allinge.

Comment

Tack så jättemycket för all information Gideon!
      Är verkligen tacksam för all hjälp jag fått här på Pes av alla kunniga och hjälpsamma människor.
      Loppisadiktus

Comment

Hittade denns vas på det lokala återbruket. Påminner om nåt
        Bifogade filer
        Last edited by guygil; 2009-01-20, 18:46.

Comment

Dessa två keramikalster tycker jag om..men vem har gjort dem? De e djupstämlade Bornholm o har en signatur som jag tror mig kunna tyda som Henrik..den ena har även en etikett där det står Kampelökken..o vad det var lärde jag mig i denna tråden..men kan man tidsbestämma vaserna efter när Kampelökken höll öppet..
          Bifogade filer
          Last edited by engelsson; 2009-01-20, 21:23.

Comment

Ursprungligen postat av guygil Visa inlägg
            Hittade denns vas på det lokala återbruket. Påminner om nåt
            Otroligt! De två vackra vaserna kan mycket väl ha lämnat ugnen samma dag,
            Grattis!

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
              Dessa två keramikalster tycker jag om..men vem har gjort dem? De e djupstämlade Bornholm o har en signatur som jag tror mig kunna tyda som Henrik..den ena har även en etikett där det står Kampelökken..o vad det var lärde jag mig i denna tråden..men kan man tidsbestämma vaserna efter när Kampelökken höll öppet..
              Jo, det kan man, men det behövs inte.
              Skaparen heter Henrik Knudsen, och var utbildad av den sönderjydske krukmakaren Emil Ruge.
              Startar egen verkstad i Lobbaek, sedan 1984 i Nylars, där han arbetar med serier i bruksting i stengods. Han har också fungerat som gästföreläsare på Konsthantverksskolan i Kolding.
              På Keramikmuseet i Rönne finns exempel på hans verkstadsproduktion av bland annat tekannor, krus och fyrfat.

Comment

Tackar massor Gideon..jag har försökt googla på Henrik o Bornholm..men kom ingen vart

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Otroligt! De två vackra vaserna kan mycket väl ha lämnat ugnen samma dag,
                  Grattis!
                  Då har det varit en skicklig hantverkare, tycker själv att den jag fotat o den innan är väääääääldigt lika om inte samma pjäs

Comment

Fågelskål Waldorff Svaneke

Skulle vilja veta lite mer om denna lite udda skål ifrån Svaneke Bornholm signerad Waldorff. Tycker själv den är så "ful" att den är snygg. Skulle vara roligt om någon känner till just Henny och Jim Waldorff's produktion och ev. värde på deras saker.Click image for larger version

Name:	precis en sån 3 006.jpg
Views:	1
Size:	63,1 KB
ID:	480309

Click image for larger version

Name:	precis en sån 3 008.jpg
Views:	1
Size:	46,9 KB
ID:	480310

Comment

Hej Birger
                      Makarna Waldorff var verksamma i Svaneke på Borholm, som mest aktiva som keramiker på 60- och 70-talet. Deras grova stengods med järnglasyrer och tennglasyrer är väldigt typiskt Bornholm på den tiden. Det ekonomiska värdet här i Sverige är nästan obefintligt om det inte rör sig om mycket speciella grejor. Tror inte Danmark har något sug efter Waldorff heller, inte ännu i alla fall.
                      MVH
                      www.starkeld.com

Comment

Håller med Larspeter i att det inte verkar vara något större intresse för parets Waldorffs alster, men det kommer.
                        Så sent som i förra veckan lades en liten skål av dem upp på Tradera för tredje gången, och den såldes för 50:- till slut.
                        Spara på Din udda skål för framtiden, birger.
                        En gammal tråd med andra saker från samma par:

Comment

Hej!
                          tack för svaren. Jag kommer att behålla den. Tycker som sagt var om den men det var roligt att få veta lite mer.

Comment

Lite kul: Jag tittade in i en loppisaffär i Landskrona idag och upptäckte en liten flaskformad vas av Walldorff.
                            Damen tittade med förstoringsglas på vasen så jag hjälpte henne och berättade vad det var för något. Hon undrade vad jag ville ge så jag bjöd 40 kronor. Då blev hon ilsken som ett bi och begärde 500 kronor. Jag log och önskade henne lycka till.
                            www.starkeld.com

Comment

Kul historia!
                              Visar ju också på hur godtycklig prissättning av föremål kan vara men också hur olika de värderas.
                              Mvh! Birger

Comment

Working...
                              X