Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd signatur2, Dansk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okänd signatur2, Dansk?

Jag gissar även på att denna kan komma från Danmark. Jag hoppas att jag vänt signaturen åt rätt håll. Dock helt okänd för mig.

Någon som sett den innan?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Din förhoppning kommer inte på skam.
    Vasen är dansk och från Bornholm närmare bestämt.

Dock så är signaturbilden upp och ner, och ska uttydas Mette Höm.
    Hon utbildades på Konsthantverksskolan och blev klar 1958. Därefter arbetade hon hos Hans Christian Wagner och hos Peder Rasmussen i hans verkstad i Baldersbrönde, Egen verkstad i Listed med Finn Carlsen från 1963, som hon var gift med i många år.
    I verkstaden delar de material, men de har varsin personliga produktion. Hon har arbetat med skålar, fat, reliefer och figurer i grov stengodsmassa, och experimenterade med enkla glasyrsorter och med smält glas. Mett Höm visar sina alster i några år på Konstnärernas Höstutställning och Charlottenborgutställningen i Köpenhamn och deltar dessutom i flera utställningar med bornholmsk keramik i Sverige.
    Hon finns representerad med stengods hos bl.a. Bornholms Kunstmuseum, på Keramikmuseet på Hjorts Fabrik och på museet i Jönköping.
    Källa: "Bornholmsk vaerkstedskeramik" av Lars Serena, Bornholms museum (2004)

Comment

Tack för den utförliga informationen Gideon. Ny bekantskap för mig igen. Hittat mycket danskt på senare tid. Tyvärr hittade jag inte så många alster av henne på google, här kommer några.
      Pes är mitt google.

Comment

Working...
      X