Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kupittaan Savi Finland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Kupittaan Savi Oy

    Av allt att döma bör det vara Kupittaan Saviteollisuus Oy (Aktiebolaget Kuppis Lerindustri) grundat 1918 och främst känt för framställning av keramiska hushållsartiklar och konstkeramik, även om tegel och dräneringsrör tillverkades. 1922 införlivades den med Kupittaan Saviosakeythiö. då direktören sålde alla recept på lermassor, engobefärger och glasyrblandningar för 10.000 mk.

    Click image for larger version

Name:	Kupittaam Sav Turku 1.jpg
Views:	1
Size:	9,1 KB
ID:	537706
    Bild från http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1232387141

    I fabrikens prislista från 1921 framhävs att: "Våra varor prydas fritt för hand av speciellt för ändamålet utbildade konstnärer, varför varje dekoration utfaller enligt konstnärens fria fantasi."

    Gusti Franzén, som utexaminerades fråm Konstindustriella skolan (Ateneum) 1915, utgjorde ett team med företagets VD och aktieägare Kalervo Koponen och de kompletterade varandra, och tillsammans utvecklade de målmedvetet fabriken.
    "Tiden efter 1918 års inbördeskrig i Finland var svår, och i och med faderns död år 1922, överfördes huvudansvaret för tiobarnsfamiljens försörjning på äldsta sonen Gusti Franzén. I och med att produktionen utökades, kallades fem yngre syskon till keramikfabriken i Kuppis och erbjöds växlande arbetsuppgifter. Systern Edith Maria (gift år 1923 Lindholm) blev dekoratör, och målade med pensel samt graverade i sgraffito-teknik. Också en studiekamrat från Ateneumtiden, den goda vännen Emil Rekola, fick en arbetsplats vid företaget."
    Fritt ur "Keramikkonsten i Finland" sammanställd av Åsa Hellman (2004), sidan 138-139

    Vidare står den tidigaste Kuppisproduktionen bestod av lågbrända föremål gjorda i lokal rödlera. Dekoren utfördes vanligen i engobefärger, varefter föremålen först skröjbrändes och därefter glasyrbrändes med blank, transparent glasyr.

    Som jag ser det, kan antigen systern Edith Maria eller Emil Rekola vara möjlig upphovsman till vasen här.
    Både Gusti Franzén och Emil Rekola har varsitt kapitel, med illustrationer, i nämnda bok och den rekommenderas varmt att låna på biblioteket.
    Last edited by Gideon; 2012-06-19, 11:19.

    Comment


    • #92
      Även om urtavlan kan verka störande i tidsbedömningen får glasyren mig att tänka på Nittsjö, Varberg och Knut Hallsten, alltså 1930-tal.
      Även om mina kunskaper i finska är obefintliga, tror jag mig förstå att signeringen KUPITTAA kom på 1930-talet:
      "1930-luvulla Kupittaan Saven esineitä vietiin myös ulkomaille, joten tämän aikakauden esineistä saattaa löytyä merkintä MADE IN FINLAND tai toisinaan myös KUPITTAA."
      Last edited by Gideon; 2012-06-19, 12:28.

      Comment


      • #93
        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Även om urtavlan kan verka störande i tidsbedömningen får glasyren mig att tänka på Nittsjö, Varberg och Knut Hallsten, alltså 1930-tal.
        Även om mina kunskaper i finska är obefintliga, tror jag mig förstå att signeringen KUPITTAA kom på 1930-talet:
        "1930-luvulla Kupittaan Saven esineitä vietiin myös ulkomaille, joten tämän aikakauden esineistä saattaa löytyä merkintä MADE IN FINLAND tai toisinaan myös KUPITTAA."
        http://yle.fi/vintti/yle.fi/kirppis/node/499.html
        "På 1930-talet skickades Kupittaan savis föremål också utomlands, vilket gör att man på den här periodens föremål kan hitta märkningen MADE IN FINLAND eller ibland också Kupittaa"
        Så lyder Gideons citat, kanske bristfälligt översatt av en finlandssvensk.

        Comment


        • #94
          Den gröna glasyren används här av Okki Laine på ett par vaser för Kupittaan savi.

          Comment


          • #95
            Och då gick den att hitta. Orvokki "Okki" Laine 1960-tal, snyggt Kaptenen

            Kupittaan savi maljakko, käsinmaalattu, suunnittelija: Orvokki Laine. Tuoteosasto: Maljakot. Lisätiedot: , käsinmaalattu, signeerattu, suuri, punasavi, . 2017-06-15

            Comment


            • #96
              Snyggt hittat också.
              Bra.
              Okki Laine var anställd som konstnär 1950-60, och därefter som konstnärlig ledare till 1964.
              Hon drejade inte och signerade inte heller (de OL som finns på marknaden är någon annans) utan formgav endast, enligt Åsa Hellmans bok, "Keramikkonsten i Finland".
              Kupittaan Savi lades ner 1969.
              Last edited by Gideon; 2012-06-19, 23:04.

              Comment


              • #97
                Ursprungligen postat av Kofot Visa inlägg
                Och då gick den att hitta. Orvokki "Okki" Laine 1960-tal, snyggt Kaptenen

                http://www.laatutavara.com/index.php...a=1&aliryhma=2
                Tusen tack alla som hjälpt mej med denna vas. GLAD SOMMAR PÅ ER

                Comment


                • #98
                  Ett bidrag till tråden.
                  En 21 cm hög kanna med enast "Made in Finland" instansat på botten.
                  Men jag TROR på Kuppis.

                  Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-07-20 006.JPG
Views:	1
Size:	46,3 KB
ID:	538460

                  Comment


                  • #99
                    19 trådar sammanfogade.

                    Comment


                    • En utmärkt sammanställning!
                      Tack så mycket för det, Gideon!

                      Comment


                      • För dokumentationens skull kommer här bilder på några föremål från Kupittaan Savi.

                        Click image for larger version

Name:	20121219 001.jpg
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	546048Click image for larger version

Name:	20121025-010.jpg
Views:	1
Size:	91,9 KB
ID:	546049Click image for larger version

Name:	20130224-017.jpg
Views:	1
Size:	64,0 KB
ID:	546050

                        Comment


                        • Här en väggvas från Kuppittaan Savi och med en silverfärgad etikett. 14 cm hög och sign PK.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Vas c:a 26 cm hög. Helmi Souva 1940-tal.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Mitt bidrag till samlingen.
                              Bifogade filer
                              - - - - - - - - - -
                              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                              Comment


                              • Kupittaan Savi kanna sign. Yrjö Vuokko 1939.

                                Hej!
                                Jag är ny här på forumet och samlar på finsk antik och konst.
                                Har en kanna med namnet Yrjö Vuokko. Men jag kan inte hitta någon information om att denna herre har jobbat på kupittaan ?
                                Kannan finns dock med i boken Kupittaan Saviosakeyhtiö 1942 på sidan 36 art. 289.
                                Någon som vet någe om denna Yrjö Vuokko eller kannan ?
                                Mvh PetriClick image for larger version

Name:	Antik 025.jpg
Views:	1
Size:	95,2 KB
ID:	551059Click image for larger version

Name:	Antik 027.jpg
Views:	1
Size:	52,2 KB
ID:	551060

                                Comment

                                Working...
                                X