Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kupittaan Savi Finland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    En bild utomhus med 5 grader och hällregn kändes inte motiverat igår Nu är det uppehåll och nu fick jag en tydligare bild på stämpeln! Hoppas det kan hjälpa till! Vilket årtionde tror Ni men huvudsakligen...VEM?

    Click image for larger version

Name:	HPIM8346.jpg
Views:	1
Size:	59,3 KB
ID:	535548
    Bara nyfiken

    Comment


    • #77
      Turun Kaakelitehtaan keramiikkaa är den enda tillverkaren som jag finner i Åbo förutom Kupittaan och jag är tveksam till att det är rätt.

      Kan det möjligtvis vara OY (aktiebolag) och därunder ett liggande S, som kanske står för något med savi?

      Click image for larger version

Name:	Turun Kaakelitehtaan keramiikkaa.jpg
Views:	1
Size:	24,8 KB
ID:	535549Click image for larger version

Name:	KaakelitehtaanKer_netti.gif
Views:	1
Size:	92,9 KB
ID:	535550
      Last edited by Kaptenen; 2012-06-03, 11:30.

      Comment


      • #78
        Om det är samma fabrik vet jag inte, men ett alternativ är Turun Kaakelitehdas Oy.
        Tyvärr är också finnarna dåliga på att visa stämplar.

        Comment


        • #79
          Intressant! Men Kan man inte utesluta Kupittaan med tanke på att de startade verksamheten 1918? Den här vasen ser ut att vara lite äldre än så. Nog för att jugend-perioden fortfarande var inne...
          Bara nyfiken

          Comment


          • #80
            Ä detta näver? Never!

            Som sagt keramik föreställande toffel av näver, känner någon igen signaturen?
            Bifogade filer

            Comment


            • #81
              Kupitaan Savi i varje fall tydligen.http://www.laatutavara.com/eng/index...a=1&aliryhma=6

              Comment


              • #82
                är denna vas finsk?????

                Hej experter. Nogon som vet något om denna vas? Finsk kanske? I så fall av vem o när gjordes den? Tack på förhand experter.
                Bifogade filer

                Comment


                • #83
                  Finsk vas???????

                  Inte någon som vet något om denna vas?

                  Comment


                  • #84
                    Jodå, finsk är den. Från Kupittaan savi.
                    Vem och när vet jag dock inte. Vem vågar jag inte gissa på men när skulle jag gissa på 40-tal kanske

                    Comment


                    • #85
                      Ursprungligen postat av Kofot Visa inlägg
                      Jodå, finsk är den. Från Kupittaan savi.
                      Vem och när vet jag dock inte. Vem vågar jag inte gissa på men när skulle jag gissa på 40-tal kanske
                      Tusen tack. Glad sommar

                      Comment


                      • #86
                        Jag har svårt att se att vasen är från 1940-talet. Jag tycker att den verkar vara samma andas barn som Helena Tynells vas Piironki som är utformad som en byrå och Kaappikello som har likheter med ett golvur. 1960-70-tal är mitt bud.
                        Last edited by Kaptenen; 2012-06-18, 23:09.

                        Comment


                        • #87
                          Ser man på, här har vi en likadan:


                          Frågan är bara vem formgivaren är, och jag tror inte att denne är densamme som signerat.
                          Man kan ju alltid fråga på engelska?

                          Comment


                          • #88
                            Storleken skiftar alltså mellan 25 och 27. Euro alltså. Å jag har ju 45-46, ack ja.............Ackja och näver, där fick man till det.

                            Comment


                            • #89
                              Ett helt koppel virsu.

                              Comment


                              • #90
                                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                                Jag har svårt att se att vasen är från 1940-talet. Jag tycker att den verkar vara samma andas barn som Helena Tynells vas Piironki som är utformad som en byrå och Kaappikello som har likheter med ett golvur. 1960-70-tal är mitt bud.
                                Tack för hjälpen, men vet inte ännu vem den är gjord av o när. Har googlat på den men hittar ingen sådan. Men tack ändå.

                                Comment

                                Working...
                                X