Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas signerad Henny 3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vas signerad Henny 3

Den här vasen undrar jag om någon kan tänkas vet vart den hör hemma.
    Jag sökte här på pes och hittade tråden http://precisensan.com/antikforum/sh...ighlight=henny

Stil, glasyr osv känns dock inte som att den hör hemma där. Eller?
    Någon som sett signaturen innan?
    11,5 cm hög och 497g tung.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Henny Waldorff eller inte?

Vasen känns dansk för mig. Jag har inte sett något prov på Hennys signatur, men denna känns inte särskilt konstnärlig.

Comment

Ja, jag tycker också den känns Dansk. Har googlat massor på just Henny Waldorff och inget av det jag hittar liknar denna. Jag får söka vidare och se vad man kan komma fram till. Tack för inputen kaptenen.
      Pes är mitt google.

Comment

Onekligen dansk.
        Tänk på att alla krukmakare måste lära sig dreja och glasera, innan de kan ställa ut.
        Likställ det med att alla barn måste lära sig krypa, innan de kan gå - och då kan den här vasen vara en tidig Henny, som för övrigt var självlärd.
        Namnet är också tafatt skrivet...

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Onekligen dansk.
          Tänk på att alla krukmakare måste lära sig dreja och glasera, innan de kan ställa ut.
          Likställ det med att alla barn måste lära sig krypa, innan de kan gå - och då kan den här vasen vara en tidig Henny, som för övrigt var självlärd.
          Namnet är också tafatt skrivet...
          Kanske hon var i den åldern när man fortfarande lekte tafatt, när hion gjorde den lite klumpiga vasen....

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Kanske hon var i den åldern när man fortfarande lekte tafatt, när hion gjorde den lite klumpiga vasen....
            Om hon gjorde den i åldern då man lekte tafatt, skulle jag vara mäkta imponerad.
            Pes är mitt google.

Comment

Med tafatt i det här fallet, menas att inte vara vara helt van att signera i lera - och då ser det ut som det blir.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                Om hon gjorde den i åldern då man lekte tafatt, skulle jag vara mäkta imponerad.
                Skojade......

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Med tafatt i det här fallet, menas att inte vara vara helt van att signera i lera - och då ser det ut som det blir.
                Skojade......

Comment

Det förstod jag prylsnubben, även om jag inser att det ligger en viss verklighet bakom. Även jag inser att vasen inte är ngt mästerverk Men det är likväl alltid roligt att se om man kan hitta någon formgivare bakom. Hoppas inte du tog min mening på fel sätt.
                  Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                    Det förstod jag prylsnubben, även om jag inser att det ligger en viss verklighet bakom. Även jag inser att vasen inte är ngt mästerverk Men det är likväl alltid roligt att se om man kan hitta någon formgivare bakom. Hoppas inte du tog min mening på fel sätt.
                    Ingalunda wasistdas.............

Comment

Working...
                    X