Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har jag rätt? (Dansk jugend-vas)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Har jag rätt? (Dansk jugend-vas)

Jag hittade den här trevliga vasen för ett tag sedan.
    Jag är ganska säker på att den är stämplad 1894-1900 och att "designern" är Arnold Krogh(jag tycker mig känna igen sniglarna).
    Då är frågan.....har jag rätt? Kan någon berätta något annat om den?

Mvh

Torbjörn
    Bifogade filer

Bilderna blev lite stora. Ursäkta för det. Jag skall ändra storlek på dem nästa gång. Kan någon säga vad som är "lagom"?

Comment

I dateringen har Du rätt, Bosskey.
      Och jag håller med Dig om att dekoren känns mycket Krogsk, men det fanns andra konstnärer jämsides med honom också.
      Jag har inga förteckningar hemma, som anger vad sifferkoderna står för och vilka eventuella dekornamn och konstnärer man kan utläsa av dem.

Bland annat finns den här utmärkta boken av Bredo L. Grandjean (som jag inte har, men ska skaffa) http://libris.kb.se/bib/7193174 , som Du skulle kunna fjärrlåna via närmaste bibliotek. Det har också utkommit rejäla standardverk i flera delar de senaste år, men jag kommer inte håg vad författaren/-rna heter.
      Börja med det förslaget och med lite tur får Du bekräftat att Arnold Krog är mannen bakom förlagan till sniglarna. Om det i själva verket är någon annan, så är det ju inte illa för det - vasen är fortfarande mycket vacker.
      Last edited by Gideon; 2011-03-21, 02:05.

Comment

Working...
      X