Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saxbo

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Saxbo

Hittade denna för några veckor sedan. Ofta ser man saxbokeramik för stora pengar men det kanske finns enklare och billgare saker också, som denna?
    Bifogade filer

Edit Sonne Brun

visst finns det enklare saker från Saxbo som man kan få för 2-3 hundringar
    Storleken har ibland betydelse...

Comment

Jag tycker att burken/vasen signerad Edith Sonne Bruun (Denmark, 1910-1993).
      är vacker.

Last edited by Kaptenen; 2011-06-17, 14:27. Anledning: Lagt till dödsår

Comment

Den är precis 14 cm hög. Jag betalade 30 kr för den på en loppis där privatpersoner kan hyra bord - loppisen hade varit öppen över en timme när jag kom dit.
        Tack för info!

Comment

Ursprungligen postat av J.J Visa inlägg
          Den är precis 14 cm hög. Jag betalade 30 kr för den på en loppis där privatpersoner kan hyra bord - loppisen hade varit öppen över en timme när jag kom dit.
          Tack för info!
          Grattis, grattis
          ett riktigt fynd

Passar på o fyller tråden med en nyatgen bild på en stor tung vas
          Kanske rullar tråden vidare och vi fpr se fler Sonne-objekt
          Bifogade filer

Comment

Edith Sonne forsat

EDITH SONNE BRUUN

Jeg har haft lånt et gammelt udstillingskatalog fra “Kunstforeningen Gl. Strand”, hvor der i 1985 var en udstilling med keramiske arbejder af Edith Sonne udført hos Bing & Grøndahl, dvs. fra 1962 og frem. Kataloget indeholder en artikel skrevet af Bo Gyllensvärd, tidl. direktør for Ostasiatiska Museet i Stockholm. Jeg viser her nogle fotos fra kataloget, og hvor ville jeg gerne have set den udstilling!

Jeg har selv været meget heldig at finde en smuk lysestage til få kroner, netop fra hendes tid hos Bing & Grøndahl, og jeg er ikke i tvivl, den har den smukkeste glasur af alle i min samling!

foto 1: Vase, stentøj, rød glasur undermalet med jern, 1975
            foto 2. Vaser, Porcelæn, blåhvid glasur undermalet med kobber, 1975
            foto 3: Skål, stentøj, udv. brun, sort glasur, inv. grøn krystalglasur, 1975
            foto 4: 2 lågkrukker samt vase, blå og grøn krystalglasur, 1985
            foto 5: Edith Sonne
            foto 6 og 7: Lysestagen

Her er fra kataloget:

Født 1910 (død 1993)
            1930- 31 Uddannet på Emil Rannows malerskole
            1931- 34 Uddannet på Kunsthåndværkserskolen
            1938- 39 Ansat på Saxbo
            1946 Genansat på Saxbo; fra 1951 med egen signatur: “Sonne”
            1961 Forlader Saxbo
            1962 Tilknyttet Bing & Grøndahl

Fra artiklen, kataloget side 8:
            “Om man söker sammanfatta intrycken som Edith Sonnes på denne utställning visade stengods ger är det främst en del särdrag man vill framhålla. Formerna är som regel enkla og keramiskt självklara med lugna men samtidigt energiska konturer - aldrig slappa eller osäkra. Endast en mycket rutinerad drejare och formsälar keramiker kan åstadkomma et dyligt formförråd. Välkända glasyrer avlockar hon nya estetiska effekter från de tätaste mörka til de luftigaste ljusa med hela deras mellanregister.Denne rikedom når hon genom olika glasyrskikt på varierande gods. Hon behärskar såväl de matta som de glansiga, de poriga og sträva som de sammetsmjukt lena. Det är bara en mogen konstnär som kan nå så langt när kraften och nyfikenheten att finna nya lösningar hålls levande. Edith Sonne har under det gångna halvsekel hon arbetat skänkt den danska stengodskonsten en rik skatt av sköna ting og visat att dette ädla hantverk fortfarande lever med full styrke och förhoppningsvis har en vital framtid.”
            Bifogade filer

Comment

Edith Sonne - en lille tilføjelse og rettelse

Foto 2: Porcelæn, lys okseblodsglasur, 1979
              Porcelæn, lys blå glasur, 1983

Foto 3: Skålen er fra 1985

Jeg opfordrer hermed, at der kommer gang i denne Edith Sonne tråd!

Comment

Tack för intressant text och fina bilder på vacker keramik, Bodil!

Comment

Working...
                X