Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten dansk vas [ID: Helge Østerberg, Virum, Danmark]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Liten dansk vas [ID: Helge Østerberg, Virum, Danmark]

Den här lilla klotformade danska vas har jag nyligen fått i present och jag är nyfiken på vem som har kan ha gjort den?
    Känner någon igen tillverkar symbolen på undersidan?
    Det står Denmark och 62 under vasen också.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-06-25, 16:28.
    Loppisadiktus

Helge Østerberg, Virum

Vingedal skriver "... har sedan 1943 utfört krukor och figurer m.m. i chamotte med inristade och målade dekorationer."

Comment

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
      Den här lilla klotformade danska vas har jag nyligen fått i present och jag är nyfiken på vem som har kan ha gjort den?
      Känner någon igen tillverkar symbolen på undersidan?
      Det står Denmark och 62 under vasen också.
      En härlig form och intressant dekor - zebravas?. Enligt Porslinsmärken av S E Vingedal finns/fanns det en Helge Österberg som signerade med ett danskt Ö. Han är/var boende i Virum och ..."har sedan 1943 utfört krukor och figurer m.m. i chamott med inristade och målade dekorationer." Med andra ord är din signering nästan identisk med Österbergs.
      p-son

Comment

Tack Kapten för snabbt svar som vanligt
        Ska googla och se om jag hittar mer info!
        Loppisadiktus

Comment

Tack till dig också Polsson lika snabb som Kapten,vilka uppslagsverk ni är!
          Skulle vara roligt att se lite fler verk av samma keramiker.
          Last edited by Gaspadin; 2011-01-24, 01:24.
          Loppisadiktus

Comment

Här kommer två.
            Bifogade filer
            www.starkeld.com

Comment

Tack Larspeter,vad roligt att du delade med dig av dina fina vaser
              Jag ser ett tydligt släktskap med min vas och den till höger av dina.
              Var har du fått dina ifrån?
              Jag har googlat lite men inte hittat så mycket om Helge Österberg tyvärr!
              Loppisadiktus

Comment

Ja Gaspadin, dom ligger nära varandra i nummer - 62 och 67 - så dom är nog nära släkt stilmässigt. De där vertikala ränderna är lite av Österbergs kännemärke. Mina har jag hittat på loppis tror jag.

Ursprungligen postat av Gaspadin Visa inlägg
                Tack Larspeter,vad roligt att du delade med dig av dina fina vaser
                Jag ser ett tydligt släktskap med min vas och den till höger av dina.
                Var har du fått dina ifrån?
                Jag har googlat lite men inte hittat så mycket om Helge Österberg tyvärr!
                www.starkeld.com

Comment

Tack för ditt svar!
                  Då finns det hopp om att hitta fler av Österbergs alster om man har lite tur
                  Loppisadiktus

Comment

Working...
                  X