Hej,
Jag har ett kaffeservice där jag söker namnet på dekoren/mönstret.
Förutom det blåa ankerstämplet så står det också skrivit siffrorna 0150 och bokstaven T, samt romersk etta som jag tolkar som 1:e sortering.
Kan 0150 vara dekornummer och T signaturen för målaren ?
Personligen tror jag den är från ca 1900.
Har verkligen letat men ej hittat förteckningar över olika dekorer på nätet.
Hittade dessa två sidor om det kan vara av intresse.
Min gissning är att dekoren heter Klöver, skrivit på norska, men hur får man till en norsk Ö eller Ä på svensk tangentbords inställning. Testade med att skriva Klöver som Kloever och det gick någonlunda, men Moenster för Mönster blev i huvudsak träffar på Monster.
Har själv boken "Gammelt Porsgrund" (1997) men vore tacksam för tips om annan litteratur eller länker till nätet.
Med hälsningar
Odd
Jag har ett kaffeservice där jag söker namnet på dekoren/mönstret.
Förutom det blåa ankerstämplet så står det också skrivit siffrorna 0150 och bokstaven T, samt romersk etta som jag tolkar som 1:e sortering.
Kan 0150 vara dekornummer och T signaturen för målaren ?
Personligen tror jag den är från ca 1900.
Har verkligen letat men ej hittat förteckningar över olika dekorer på nätet.
Hittade dessa två sidor om det kan vara av intresse.
Min gissning är att dekoren heter Klöver, skrivit på norska, men hur får man till en norsk Ö eller Ä på svensk tangentbords inställning. Testade med att skriva Klöver som Kloever och det gick någonlunda, men Moenster för Mönster blev i huvudsak träffar på Monster.
Har själv boken "Gammelt Porsgrund" (1997) men vore tacksam för tips om annan litteratur eller länker till nätet.
Med hälsningar
Odd
Comment