Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dansk? [ID: Niels Oluf "Jeppe" Thorkelin]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dansk? [ID: Niels Oluf "Jeppe" Thorkelin]

Har luskat i två år snart utan att få något vettigt svar från någon. Så nu har ni chansen att lösa ett av mina många keramikmysterier.
    Denna stora härliga pjäs i stengods köpte jag i Danmark. Gissar alltså att den är dansk. Det kan ju också vara så att en del av signaturen står för United Kingdom, men det känns lite långsökt tycker jag. Någon här som vet?
    Bifogade filer
    www.starkeld.com

Möjligen Christers Keramik, om de någonsin jobbade i stengods, men annars är jag lost, jag med.

Comment

Har äntligen fått en ledtråd så jag lyfter frågan i hopp om att någon har något att spinna vidare på.
      Fick tag i en likadan men mindre och mörkare glasyr. den är försedd med en etikett: Pottemagerstuen Graabrødretorv
      Enligt Vingedal var det Jørgen och Nanna østregaards verkstad, men det är inte deras signatur på mina pottor. Någon som vet någon annan som jobbade där? Eller ställde ut, kanske.
      Jag vet, det är ett långskott. Jag ska skriva ett brev till østergaard också. Han har tydligen verkstad utanför Hillerød men han är nog ganska gammal om han överhuvudtaget lever..
      www.starkeld.com

Comment

Gåtan är löst!

Fick ett vänligt brev från Jørgen østergaard. Min kruka är signerad Jeppe och är gjord av Niels Oluf "Jeppe" Thorkelin, Konsthantverksskolan 1948 - 51, egen verkstad i Nyhavn. Hans grejor såldes av Pottemagerstuen mellan 1956 och 1960. Sedan flyttade han till Jylland.
        Så nu slipper vi (jag grubbla ytterligare över detta mysterium. Någon som vet något om Jeppe?
        www.starkeld.com

Comment

Roligt att Du äntligen fick veta vem som gjort Din kruka!
          Om Jeppe Thorkelin finns inget att hämta i mina böcker, inte heller på nätet, där det finns många andra Thorkelin...
          Eftersom han började på Konsthantverksskolan 1948, föddes han kanske runt 1928 och bör då vara kring 80 år idag, om han ens lever.
          Så istället bläddrade jag bland keramikvekstäder och de hundratal museer som finns i hela Jylland. Den bästa, som kanske kan hänvsa Dig vidare, om de inte vet själva, tror jag är: http://www.grimmerhus.dk/Dansk/Danskstart.htm
          Återkom gärna sedan med de vidare upplysningar Du kan få om honom!
          Lycka till!
          Last edited by Gideon; 2007-10-25, 17:59.

Comment

Niels Oluf "Jeppe" Thorkelin

Niels Oluf "Jeppe" Thorkelin født 1926 i København.
            Død 1981 og begravet i Ribe Domkirke , sammen med sin moder og morfar Biskop Oluf Olesen.
            Mvh. B. Thorkelin

Comment

Tack

Tusen tack för kompletterande info B Thorkelin.
              MVH
              www.starkeld.com

Comment

Working...
              X