Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas, Aleksa? [ID: Kvarngården, Aleksa Stamenic]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vas, Aleksa? [ID: Kvarngården, Aleksa Stamenic]

Hittade denna för mig okända vas idag.
    Tydlig signatur undertill i form av namnet Aleksa. Dock kan jag inte lyckas lista ut resten. Någon som har en idé?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-11-04, 00:29.
    Pes är mitt google.

Kvarngården lär det vara

Comment

Aha, nu ser jag. Jättetack Polo.
      Pes är mitt google.

Comment

Välkommen till forumet Polo!

Jag kan bara hålla med Kvarngården, Aleksa, men tyvärr får jag ingen träff i Nyström.

Comment

Skulle givetvis även välkomnat dig Polo, såg inte att det var ditt första inlägg. Ursäkta.

Kaptenen, hänger inte med riktigt "ingen träff på nyström" ?
          Kan du förklara kopplingen. Hittar nämligen inget på varken kvarngården eller Aleksa.
          Pes är mitt google.

Comment

Jag får ingen träff i Nyström med fleras Svensk keramik under 1900-talet.

Comment

aha ok, nu är jag med.

Men det känns inte som att det är gjort av någon amatör heller, eller vad säger du?
              Pes är mitt google.

Comment

Nej, det verkar inte vara någon amatör. Långt ifrån alla keramiker finns omnämnda i Nyström.

Comment

Om jag nu minns rätt så var kvarngården aktiva på 80-talet och där tillverkades ganska mycket av denna typ av keramik , grovt och klumpigt i alla fall enligt mitt tycke.
                  Ditt ex ser förstås hyfsat ut men jag misstänker att även den är "klumpig".
                  När kvarngården la ner verksamheten (konkurs) skänktes stora delar av lagret till idrottsloppisarna men köpsuget var ändå inte så stort trots småpengarna för sakerna.

Comment

Det var ingen liten diss av min vas, även om du försökte linda in det snyggt

Tack för infon. Kunde som sagt inte hitta ngt på nätet.
                    Pes är mitt google.

Comment

Polo, det skulle hjälpa med ortnamnet för att se om det stämmer med den enkla anteckning jag har om Kvarngården. Är det Agunnaryd?

Comment

Kvarngården hade sin ateljé i Ängelsbäck strax utanför Torekov och drevs av keramikern Aleksa Stamenic. Han var drejare åt Stig L på Gustavsberg under 60-talet. Aleksa gjorde en del offentliga utsmyckningar, bla till banker och kyrkor i trakten. Har en artikel om honom i en gammal Form från 70-talet. Ska försöka hitta nummret.

Comment

Tjena Snubben, det var kul och intressant information. Skulle verkligen uppskattas om du hittade numret med honom ni.
                          Pes är mitt google.

Comment

Hej igen Wasistdas!

Är vasen till salu möjligtvis?

Med vänlig hälsning,
                            Fredrik

Comment

Working...
                            X