Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

M.B. eller N.B. ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• M.B. eller N.B. ?

Den här skålen/vasen är den "HAK-liknande" som Rosa fick korn på i helgens antikmässa i Stockholm, men riktigt det intrycket fick jag inte.
    Mera av äldre Schramberg i dekoren, men ändå danskt om vi ser till den gula lergodset.
    Sen Möller & Bögely? Det var en tanke, men signeringen är för olik och det finns två punkter i monogrammet, som kan tolkas som ett N.B. istället.

Största anledningen till köpet var förstås att vidga PES-detektivernas arbetsfält men också för att jag sedan tidigare har en vas med likadan, men kraftfullare, signering.
    Tidsbestämningen är knepigare - dekoren säger 1930-tal till mig, medan undersidorna pekar på 1920-tal.
    Vad tror ni?
    Bifogade filer

Danskt som du säger. Dekoren på den bruna är mer åt trettiotalets murriga, men jag tror utifrån glasyr att båda är tillverkade under 1920-talet. N.B. tolkar jag signaturen som och den känns bekannt.

Comment

Ännu en NB/MB-vas har trillat in över tröskeln, och tre är lite för många (till en person) för att föremålen ska vara annat än svenska.
      De kommer från olika inköpshåll, och man kan undra över utseendet på dem, som ju inte känns svenska.

Den tredje känns mer som något från Bûnzlau, med sin påfågelögonliknande dekor och är ganska tung i godset. Danskt? Nja, det känns inte så längre.
      Verkligen ett mysterium.

Om det är svenska alster, så finns det en invandrad tysk krukmakare, Anton Georg Martin Bechel, född 1869 i Altona och död i Göteborg 1859, att titta lite närmare på.
      Finns det fler förslag?
      Bifogade filer

Comment

Tjusiga vaser!

Spännande när man hittar ett mysterium att försöka lösa!
        Det ända jag har att komma med är att jag tror att signeringen ska läsas N.R.
        Om man tittar på det översta föremålets signering och den senaste fina nykomlingen, är undre benet på "R" (eller B) tämligen rakt och ganska bestämt ristat. För mig skulle detta tyda mer på ett R än ett B efter som signeringen i övrigt har runda former och svängar.
        Ha, ha bara ytterligare en kombination att söka vidare på.
        Grattis till nytillskottet!

Comment

Försök inte, försök verkligen inte få mig på andra irrvägar än B att söka på!
          Det ska inte bli nån Lilla G..historia.

Med ett R hade benet sparkat ut, eller åtminstone gjort ett halvhjärtat försök till volt. Här är benet stelt som på rädd eller frysande hund och de andra fryser lite mer med inkrökta svansar - tycker jag.
          Men tack!

Comment

Alla goda ting är tre...

Om vi antar att det rör sig om två bokstäver, som åtskiljs av punkter kan man tolka det som N.Z.
            Bifogade filer

Comment

Z är en långsökt trea, men den får lov att ställa sig i kö.

Det räcker nog inte med trion, utan fler föremål måste till för att lösa gåtan, som kanske får ligga ett tag.

Comment

Stackars Gideon!
                Nu har jag startat en storm av fonter och paleografi.
                Ett litet boktips:

Comment

Ahh!
                  Tack simco, nu vet vad jag ska önska mig i julklapp att ha som insomningsbok på nattduksbordet.

Comment

Working...
                  X