Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Väggtallrik målad av krigsfånge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Väggtallrik målad av krigsfånge?

Ett par i sextioårsåldern sålde denna väggtallrik till mig på Södra Esplanaden i Lund för några veckor sedan. Väggtallriken är signerad EM och triangel med toppen nedåt samt djupstämplad ”MADE IN FINLAND”.

Fatet var prismärkt 30 kr och jag tar upp det och får en känsla av att tallriken är finsk när jag ser ”MADE IN …” Finland ser jag inte tydligt. Säljaren säger att fatet är målat av en finsk krigsfånge.
    Jag svarar honom då att det bör väl vara en rysk krigsfånge, eftersom jag trodde att fatet var finskt. Varpå han säger att de fick måla för att få ihop lite slantar. Jag hade lite svårt att tro honom, men samtidigt tänkte jag varför dikta ihop en historia om ett fat som han prissatt till 30 kr. Jag frågade honom om han hade något mer att berätta om det. Han svarade då att hans far hade köpt det hos Nessims i Malmö och att det borde ha varit år 1943.

Jag tror på säljaren, men går det att föra i bevis?

Jag vet att tyskarna under andra världskriget använde olikfärgade uppochnervända trianglar för att särskilja olika typer av fångar. Men användes trianglar även av Finland eller Ryssland?

Jag blev smått förvånad när jag såg illustrationen från ett ryskt krigsfångläger med fångar från Österrike-Ungern 1915 i Karelen, eftersom barracken är av samma typ. Från början tänkte jag nog mest på att det var en jordkällare som avbildades på fatet.

Det går inte utifrån signaturen EM, att avgöra om mitt antagande om en rysk krigsfånge stämmer. Bokstäverna EM finns både i det latinska eller kyrilliska alfabetet.

Kuppittaan Savi antar jag har tillverkat och fatets diameter är 24 cm.

Att försöka komma till klarhet, verkar vara svårt då jag inte behärskar finska och online-översättning från finska till engelska blir mer eller mindre obegriplig. Så jag hoppas att någon som känner till förhållandena läser detta.
    Bifogade filer

Tjejen är från Finland, om det är något speciellt du vill ha översatt så kanske hon kan hjälpa till om det inte är hela hemsidor?

MvH
    Emil

Comment

Intressant det här!
      Prylsnubbens fat har också en målad triangel, så det ligger nära till hands att tro, att det här är från finska motsvarigheten till norska Grini, som var ett fångläger med bland annat krukmakeri och måleri som sysselsättning.

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
        Tjejen är från Finland, om det är något speciellt du vill ha översatt så kanske hon kan hjälpa till om det inte är hela hemsidor?

MvH
        Emil
        Jag tackar så mycket för möjligheten. Problemet är bara att jag inte ens finner något som känns direkt relevant att översätta.

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Intressant det här!
        Prylsnubbens fat har också en målad triangel, så det ligger nära till hands att tro, att det här är från finska motsvarigheten till norska Grini, som var ett fångläger med bland annat krukmakeri och måleri som sysselsättning.
        http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=22798
        Bra koppling Gideon! Visst tycks det finnas likheter, även om Prylsnubbens fat har en helt annan klass på måleriet. Färgskalan och likheten med akvarellmåleri är ju trots allt gemensam för båda. Stämmer hypotesen bör detta fat också vara i en vitbrännande lera. Det hade varit spännande att se om det finns några likheter vad gäller diameter och hålen för upphängningen.

Comment

Olika klass på måleriet, jovisst, det fanns ju bra och mindre bra dekoratörer/konstnärer.

Även om vi kanske inte finner likheten med krigsfångeläger riktig, i slutet av tråden, så är beskrivningen av Grini Potteri, i Olsen och Andersens bok "Norsk keramikk, signaturer og merker 1900-1960" från 2000, nog så intressant att ta del av.
          Hälften av den räcker:

Grini potteri
          (Keramikken eller "Töpferei")
          "Dette verkstedet - som har sin helt spesielle historie - ble startet under 2. verdenskrig nede i en kjeller under avdelningen for smittsomme syke i konsentrasjonsleiren på Grini i 1942.
          Johan Iversen og Rasmus Forus var initiativtakerne. Johan Iversen var uddannet pottemaker, og hadde arbeidet som disponent ved Gann da han ble arrerstert. Utstyr til keramikproduksjon hentet man derfor fra Ganns potteri og Teglverk AS.

I verkstedet ble det benyttet en stor forbrendingsovn och tre glasurovner. Til sammen utviklet disse ovnene så mye varme at "Keramikken" var et yndet sted å oppholde seg for de kalde og dårlig ernaerte fangene. ---
          Bortsett fra at "Keramikken" var et yndet sted for ulovlige böker og blader, ivrige diskusjoner om krigens gang og livlig kortspil, ble det produsert anseelige mengder keramikk. Både laerere, prester og fagarbeidere laerte seg etter hvert å mestre keramikkhåndverket. Det ble laget kopper og kar till bruk på Grini, salvekrukker til tyskenes feltsykehus, men også en hemmelig produksjon av gaver til medfanger og suvenirer fra Grini samt julepresanger som ble smuglet ut av leiren for siden å ende op i hjemmene rundt i Norge.
          ---"

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Jag tackar så mycket för möjligheten. Problemet är bara att jag inte ens finner något som känns direkt relevant att översätta.

Bra koppling Gideon! Visst tycks det finnas likheter, även om Prylsnubbens fat har en helt annan klass på måleriet. Färgskalan och likheten med akvarellmåleri är ju trots allt gemensam för båda. Stämmer hypotesen bör detta fat också vara i en vitbrännande lera. Det hade varit spännande att se om det finns några likheter vad gäller diameter och hålen för upphängningen.
            Utomordentligt intressant detta, jag har ju hela tiden trott att fatet är finskt och så detta på köpet. Att det är ett likadant fat står utom allt tvivel, 24cm ackurat och de fyra hålen, bingo.
            Det här med korset som Du analyserade i tråden om mitt fat blir ju riktigt spännande i ljuset av detta.....
            Bifogade filer
            Last edited by prylsnubben; 2010-09-18, 14:00.

Comment

Grymt! Vi kan konstatera att faten är finska och Kupittaan känns troligt utifrån Made in Finland och K.

Vad vi ännu inte kan lista ut är om det är krigsfångar och om det rör sig om ryssar som målat. Signaturen TL påminner en del om Ћ (Tsje, L finns inte i det kyrilliska alfabetet)

Comment

Working...
              X