Urna från släkten. Ca 34 cm hög. Rökande friluftsvandrare. Jag har försökt hitta ursprung, kan den möjligen vara norsk? Försök till tolkning av initialer EW CSW 1942. Härligt motiv från en tid då rökning ansågs - i alla fall inte farligt. kan någon hjälpa? Den gula texten är privat och hör inte till urnan.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Urna, rökande norrmän 1942?
Collapse
X
-
Ja, urnan är verkligen ståtlig, och faktiskt ett tidsdokument över den tid som var - 1942.
Tänk er att personerna fiskade, campade och gick kurirärenden över gränsen...
Kul att se Dig igen, pepita!
Mera om norsk leir, takk! Det är magert med det här.
Grini potteri har jag inte sett något av. Kanske kan Du skaka fram några bilder i ny ämnestråd, pepita?
Comment
-
Hei igjen! Ja, jeg er innom og sjekker dette fine forum jevnlig, men det har vært mye jobb siste halvår og da blir det korte besøk. Når det gjelder Grinikeramikken, så eier jeg ingen selv og det er ikke mye av den i omløp.
Eilif Whist urnen her er herlig og ser ut til å være i veldig god stand. Hans saker omsettes jevnlig også ved de større auksjonshusene. mvh
Comment
-
Omsider ser vi mera av Dig, pepita, när det blir lugnare i fjorden och Du kan ta i med orden.
Det är jag säker på.
Nej, men Gudrun A. vill nog veta mer om denne Whist, fastmer den andra signaturen ännu inte klarlagts:
Eilif Whist var keramiker, född 1903 i Halden och gick bort 1974.
"Han startade sin keramiska karriär med att gå i lära hos sin farbror hos Lökkeberg pottemakeri. Han gjorde också studieresor till Frankrike, Danmark, Belgien och Holland. 1925 startar han sin egen verkstad på Waldemar Thranesgate i Oslo. Där blev det producerat dekorerad och odekorerad bruks- och prydnadskeramik som serviser, fat, vaser, skålar, reliefer och småfigurer. Det användes antingen matta, enfärgade glasyrer eller en dekor på vit glasyr. Hans arbeten blev betraktat som hantverksmässigt mycket bra, med en säker teknisk kvalitet.
Verkstaden hos Eilif Whist fick med tiden stor betydelse som upplärningsplats för unga keramiker som Jens von der Lippe, Gro Arneberg, Kari Stoesen (Nyquist), William Knutzen, Lillemor Ars och Ela Monsen.
Keramiken från Eilif Whist är representerad vid en rad museer och samlingar i in- och utlandet. Han har deltagit bl.a. på Landsutstillingen i Bergen 1928 och Världsutställningen i Paris 1937. Eilif Whist märker sina föremål med EW Oslo - ristat i godset under glasyren. På en del produkter finner vi bara efternamnet Whist."
Informationen är hämtad och översatt ur boken "Moderne antikviteter - Norsk keramikk, signaturer og merker 1900-1960" av Astrid Olsen och Rolf Simeon Andersen, Lunde förlag 2000.
Comment
-
Ja, och man vet ju inte heller om den blir såld för utropet eller om fåtalet budgivare i auktionslokalen inte håller med om auktionsfirmans värdering.Ursprungligen postat av Gudrun Anselm Visa inläggNorsk auktionsfirma tror ett utrop på 2000 n.kr. kan vara aktuellt. Ca 2380 sv.kr. Fast jag tycker nog den är roligare än så?
Just då.
Jag skulle vänta med att lämna in för försäjlning av en så pass stor vas, i de ekonomiskt bistra tider som trots allt fortfarande råder.
Köparen får mycket för pengarna idag - om det är försäljning som är aktuell för Dig.
Sälj hellre via, förslagsvis en norsk, nätauktion och behåll den större provision som auktionsfirman annars skulle ha tagit.
Det är en bra vas, som keramiknördar inte skulle släppa ifrån sig i första taget...
Comment
Comment