Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Munk Holte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Munk Holte

Ska lägga in denna på "ordspråk" också. Hittade lite saker av Holte på nätet men inget som verkar lika gammalt. Vad vet våra "danska skallar" på PES om verkstaden...

Du ska inte låta Dig förledas av att andra vill tävla med Dig om hur mycket Ni tål.......alltså vem av Er som tål mest, fri översättning (andra tolkningar är välkomna).
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2010-07-27, 19:38.

Jeg har flere sådanne krus og tallerkner fra Munk Holte med forskellige ordsprog.
    Eksempler: God mad gør sjælen glad. Med tørst som agn fanger fanden mange torsk.
    Jeg ville også gerne vide mere om værkstedet/kunstneren, men kan ikke finde noget.
    Har du flere oplysninger?

Comment

Ursprungligen postat av Laila Visa inlägg
      Jeg har flere sådanne krus og tallerkner fra Munk Holte med forskellige ordsprog.
      Eksempler: God mad gør sjælen glad. Med tørst som agn fanger fanden mange torsk.
      Jeg ville også gerne vide mere om værkstedet/kunstneren, men kan ikke finde noget.
      Har du flere oplysninger?
      Hej Laila och hjärtligt välkommen till PES !
      Tyvärr vet jag inte något av värde om Munk Holte och dess tillverkning mer än att jag sett ett par föremål på något danskt keramikforum. Men, det är ju riktigt trevligt att få hit en dansk dame till PES. http://precisensan.com/antikforum/sh...ght=ordspr%E5k Bifogar en länk med en annan tråd på PES, "ordspråk på fat".
      Mvh Prylsnubben

Comment

Nu vet jag inte alls om jag är på rätt väg, men i "Dansk Keramisk Bibliografi" finns under ordet "Munk" en hänvisning till en artikel i Nyt Tidskrift for Kunstindustri.

Så här står det:

Munk
        Munk - en Pottemager i Holte af Xenius Rostock. Nyt Tidskrift for Kunstindustri. 10. årg. 1937, s 79. ill.

Comment

Hej,
          Her er mit første (og eneste) föremål fra MUNK HOLTE. Lågkrukken er erhvervet for bare 10 kr, og jeg synes, at den i al sin robusthed og slitage har en fint og næsten elegant udtryk! De få farver og det enkle geometriske mønster.
          jeg er vokset op tæt på Holte, og der er hele foråret/ sommeren loppemarkeder i Holte, så det er iøvrigt rimelig ofte man kan finde emner fra MUNK HOLTE. Jeg har prøvet at søge artiklen fra 1937, men den eksisterer nok ikke i bibliotekssystemet.
          Bifogade filer

Comment

Her er lidt info om Hugo Munk:

Ved søgning på navnet Hugo Munk fandt jeg slægtsoplysninger om en Hugo Munk
            Hansen, som viser sig at være ophavsmanden til MUNK HOLTE.
            Hugo Munk blev født 1889 i Næstved, og han var både keramiker og tegner. Hans far var
            ritmester, og der har tilsyneladende ikke været andre keramikere/ pottemagere i
            familien. Hugo Munk blev gift første gang i Paris i 1924, fik en søn, blev skilt og flyttede i
            1925 til Østrig.

De næstfølgende oplysninger fortæller, at han kom tilbage i Danmark, idet han i 1938 i Birkerød Sogn søgte
            om at få lov til at træde ud af Folkekirken, da han blev medlem af Johanitter-ordenen (Skt.
            Johannes af Jerusalems Hospitals orden). Holte ligger tæt på Birkerød, så han har allerede været i gang med keramikken, hvad artiklen fra 1937 også viser.

Han blev gift igen, og det nævnes, at han i 1944 boede i Holte på Vasevej 47. Her er
            desværre ingen oplysninger om hans keramiske virksomhed i Holte. I 1961 fik han
            tilladelse til at slette navnet Hansen og kalde sig Hugo Munk. På det tidspunkt boede han i
            Gilleleje, men han flyttede til Køge, hvor han døde i 1968.
            Der er heller ingen oplysninger om hvornår han lukker virksomheden i Holte.

Jeg viser også et liten askfat set på loppis
            Bifogade filer

Comment

Working...
            X