Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 P. Ipsens Enke - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

P. Ipsens Enke

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• P. Ipsens Enke

Hei,
    Kan noen hjelpe meg med litt informasjon om denne skålen. Jeg vet den er fra P. Ipsens Enke, men hvem er designeren (N. Nielsen?) og når ble den produsert. Takknemmelig for svar.

-Martin
    Bifogade filer

Välkommen till PES, Martin!

Det är inte mycket man kan hitta på nätet om Niels Nielsen, och det borde gå att finna en biografi om honom i boken "Et keramisk eventyr" http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8778511356 som säkert finns att låna på biblioteket. Den boken saknar jag tyvärr.
    Detsamma gäller den här http://www.adlibris.com/se/searchres...mproduct=False

Niels Nielsen föddes i Fredericia 13/02 1872, och dog i Frederiksberg 16/09 1921. Han var bildhuggare/skulptör och arbetade, förutom hos Ipsen (på frilans?), även hos Bing & Grøndahl 1915-1921.
    Flera antikhandlare säljer figuriner från B&G, som björnar, på nätet, men ingen ger närmare besked om honom själv.

Det är verkligen en flott och mäktig fågel han utfört. Tänk dock på att Ipsens kunde efterproducera föremål, långt efter konsthantverkarens död, så Ditt askfat kan vara från tiden eller tillverkad någon gång före fabrikens nedläggelse 1955.

Det finns storsamlare, som Poul Christiansen i Haarby, som vet mycket och heldigvis kan Du komma i kontakt med någon av dem.
    Samlerglæde er et nøgleord hjemme hos Poul Christiansen i Haarby

Hoppas att Du finner mer upplysningar om N. Nielsen och Du är mycket välkommen att delge oss dem sedan.

Comment

Takk for raskt svar. Det virker som jeg har endel "etterforskning" å gjøre.
      Finner jeg fram til noe, vil jeg legge det ut her på forumet.

mvh. Martin

Comment

Hej,
        Her kommer lidt supplerende oplysninger, omend noget sent ! Jeg har netop købt en lille vase fra Ipsens enke, og har derfor lånt bogen “Et keramisk eventyr” på biblioteket.

Modelnummeret læser jeg som no. 125 og i bogen “Et keramisk eventyr” er no. 125 netop beskrevet som “Ravneskål til cigaraske/ visitkort ! Modellen er fra 1903 og er derefter produceret op igennem årene indtil 1951. Et stemplet Denmark er, ifølge bogens forklaring ang. stempler side 89, taget i brug fra omkring 1940.

Ravneskålen er superflot!

Comment

Working...
        X