Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagens gåta [ID: Niels Peter Nielsen, Egebjerg]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dagens gåta [ID: Niels Peter Nielsen, Egebjerg]

Provar väl här också och hoppas att någon känner igen denna signaturen.
    Vasen är ca 18 cm hög och är troligen gammal, någonstans mellan 1910 och 1930 gissar jag. Någon som kan skingra dimman?
    Bifogade filer
    www.starkeld.com

Är den glaserad på undersidan?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jodå...

... den är glaserad undertill
      www.starkeld.com

Comment

Spännande signatur som kan tolkas lite olika. Det går ju att tolka som NP, vilket skulle kunna vara Nils Persson Arvika, men samtidigt känns det väldigt lite Arvika + att jag inte tror att han signerade riktigt så.

Man kan ju även tilka signaturen som en bock, är inte säker på om det finns någon keramiker/någon stad som har bock som sitt kännetecken.

Urnan ser i varje fall riktigt trevlig ut.

Comment

Kanske Dansk?

En mycket fin form har den i alla fall. Jag skulle tippa på kanske Danmark eller varför inte något annat av de nordisk länderna.... Min gissning
          [SIZE=2][B]// Melker Bäckman[/B][/SIZE]

[SIGPIC][/SIGPIC]

Comment

Glasyren känns väldigt finsk, också till formen.
            Åldersdateringen stämmer nog bra, och det är bäst att avvakta tills en finsk expert tittar in här för en utskällning eller ger ett bra faktaspäckat svar.

Comment

2 föremål af Niels Peter Nielsen , Egebjerg

Her er mine 2 föremål fra NP Egebjerg ved Horsens.
              Bifogade filer

Comment

Her er foto nr. 2 !
                Bifogade filer

Comment

Her er et nyt föremål af Niels Peter Nielsen. Den grønne kande/ vase er efter min mening så smuk i form og glasur. Jeg fik den på loppis i Forum i sidste uge, og sælgerne spurgte mig, og jeg vidste hvad det var - det vidste jeg selvfølgelig ikke! 100 kr er efter danske forhold billigt.
                  Efterfølgende fandt jeg en anden rund kande, som jeg også mistænker Niels Peter Nielsen at være ophavsmand til pga stilen og den særlige grønne, matte glasur, men signaturen er anderledes - DK - måske for Dagnæs keramik ? På senere og mere moderne arbejder skrives Dagnæs helt ud og med skråskrift.
                  Jeg viser de 2 kander/ vaser hver for sig og sammen med det tidligere viste grønne föremål.
                  Bifogade filer

Comment

Når jeg nævner Dagnæs keramik er det fordi Niels Peter Nielsen starter Dagnæs keramik efter lukningen af Danico i 1928. Jeg viser her et nyere og moderne föremål med navnet Dagnæs i skråskrift som signatur. Jeg ved ikke hvornår virksomheden lukkede, men jeg har dette og et andet meget moderne föremål fra Dagnæs, så jeg tror, at virksomheden i alle fald var virksom i 1950´erne, måske også senere.
                    Bifogade filer

Comment

Endnu et föremål fra Dagnæs som nævnt tidligere. Det har været til salg i Illum, det fine varehus i København, så det må have været anerkendt som fin kvalitet og design.
                      Bifogade filer

Comment

Np

Har visat dem tidigare, men tycker att de bör finnas i denna grupp.
                        Bifogade filer
                        p-son

Comment

Niels Peter Nielsen starter efter lukningen af Danico i 1929 sit eget værksted i Dagnæs tæt ved Horsens under navnet Dagnæs Keramik. Virksomheden forsætter til omkring 1946 i Dagnæs, og derefter forsætter han under samme navn i Torsted, ligeledes ved Horsens.
                          Sønnen Carl Johan Nielsen blev udlært hos sin far og han fører Dagnæs keramik videre efter Niels Peter Nielsens død i 1968. Keramikken fra Dagnæs er stemplet med et indpresset eller indridset DAGNÆS eller et indridset og håndskrevet DK.

Her er et eksempel på et stemplet DAGNÆS. Vasen kan være lavet i 1960´erne eller ind i 1970´erne? Det virker til at være "moderne" med chamotte og alligevel med tråde tilbage til det traditionelle pottemagerfag, hvad angår form og glasur. Det er uvidst hvornår sønnen lukker virksomheden, men jeg forestiller mig at det kan have været i 1970´ erne, senest i 80´erne.
                          Bifogade filer

Comment

Endnu et eksempel på Dagnæs- keramik, i et helt anden stil!
                            Bifogade filer

Comment

Working...
                            X