Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med KPM Danmark

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hjälp med KPM Danmark

Hej

Denna kruka/ytterfoder har jag sett märkt med olika tillverkare. Den mäter ca 15cm på höjden och 15 i diameter. Den är märkt Köbenhavns Porcellains maleri men under detta märke sitter en annan, för mig, otydbar text. Jag har sett svenska tillverkare göra snarlika ytterfoder på de karaktäristiska tre guldbollarna till fötter och med snarlika blommotiv. Vem ligger bakom formgivningen av själva krukan då det verkar kunna vara samma tillverkare till själva grundformen?

KPM var för mig svårt att få fram info om och jag är tacksam om någon kan utveckla samt länka mig vidare. Ålder? Är porslinet från KPM vanligt?

Tacksam för hjälp...
    Bifogade filer

Jag tror att det blir mycket svårt att få fram en formgivare då modellen förekommer redan på 1800-talet.

Jag har också noterat att det finns svensk märkning bland annat Hackefors på dessa krukor.

Jag ska se vad jag finner om Københavns Porcelains Maleri.

Comment

Kaptenen

Ok, då blir det svårt att få fram mer info gällande ursprunget på krukorna. Det stämmer med Hackefors, jag har sett dem också.
      Har till och med du svårt att få fram mer info om KPM kaptenen? I så fall är det ju fullständigt god natt.

Comment

Working...
      X