Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lockskål/bonbonjär Arabia Esteri Tomula 1950

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lockskål/bonbonjär Arabia Esteri Tomula 1950

Mer än vanligt förvirrad känner mig inför denna lockskål/bonbonjär från Arabia signerad E Tomula -50. Inpressat i godset är KS som är modellen. Godset är genomfärgat svagt rosa, dock inte så starkt som Sointu-servisen.
    Dekoren i polérguld är helt klart målad för hand.

När jag väl söker på nätet finner jag inte särskilt mycket och det jag finner gör mig om möjligt än mer förvirrad. Här är en annan yngre? lockdosa signerad ET, men av samma modell KS. Den ska enligt länken ha varit i produktion 1953-73 och tycks ju därmed inte vara unik, även om priset verkar signalera det. http://www.laatutavara.com/eng/index...=0&aliryhma=10

Diametern är 12 cm och höjden 5 cm.

Snälla hjälp mig att räta ut frågetecknen!
    Bifogade filer

Serien är kanske tillverkad i begränsad upplaga.
    På Laatutavara finns denna skål som ingår i samma serie som din fina dekorerade lockdosa.
    Skålen har modellnr: 365 och ålder "okänd".
    We are doing some work on our site. Please come back later. We'll be up and running in no time.

Laatutavara brukar ju ha ganska bra koll på Arabias produktion så dessa kan inte vara helt vanliga.
    Skålen du visar i länken har namnet "Fennica" vilket borde syfta till dekoren och producerades mellan 1953-73.
    Själva modellen, KS, måste vara tidigare med tanke på din dosa, och har säkert använts med flera olika dekorer. Kul att din är signerad med datum, Esteri Tomula var verksam som dekorations-designer hos Arabia mellan 1947-1984 (men det visste du säkert redan)
    Ska hålla ögonen öppna och se om jag hittar fler delar

Comment

Tack så mycket Simco! Skålen missade jag fullständigt! Då vet vi att det finns åtminstone en skål, även om denna har lite extra dekor i form av blommor på undersidan. Vi får hålla ögonen öppna!

Comment

Working...
      X