Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Danskt bordssolur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Danskt bordssolur

    Har någon sett ett sån´t här tidigare, vad är det för symboler (rena grekiskan) och vad står 56 grader för ?

    En bild med ev. signatur........
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2010-05-04, 23:16. Anledning: ännu en bild

  • #2
    Symbolerna är iallafall zodiakens tecken.

    Comment


    • #3
      Tack, Peter S. Då kan man forska vidare lite.......

      Comment


      • #4
        Liknande verkar ha använts flitigt förr i tiden. PS Det är bara EN bild på det gamla i kalksten, den bilden omgärdas av bilder på undersidan av mitt solur i lergods, alltså samma solur som i början av tråden. Någon som vet om symbolen som ser ut som ett stängt X (eller ett timglas), står för tillverkaren i Danmark?
        Bifogade filer
        Last edited by prylsnubben; 2012-04-12, 15:17.

        Comment


        • #5
          56 grader nordlig bredd (Latitud N 56 grader) bör det väl vara och tar vi något i Sverige så ligger Kullaberg på den breddgraden.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            56 grader nordlig bredd (Latitud N 56 grader) bör det väl vara och tar vi något i Sverige så ligger Kullaberg på den breddgraden.
            Ser väl snarare ut som en bäring än en breddgrad tycker jag. Dessutom verkar bäringen vara angiven i nygrader om man ser till hur den delar den första kvadranten.

            Comment


            • #7
              Du kan säkert mycket mer om det här än jag, men har det inte något med solens upp- och nedgång. I gamla almanackor ser man uttrycket "Lunds horisont osv" och eftersom Soluret är danskt så är kanske 56 grader nordlig bredd något som är ett medelvärde och "skär Danmark mitt itu" från söder till norr.

              Comment


              • #8
                Kanske ska "hypotenusan" på tenen i mitten stå 56 grader i förhållande till horisontalplanet. Om man tänker sig ett gängse solur så står kanske "mittpinnen" även den i samma lutning. Mot någon av himmelspolerna i närheten av polstjärnan uppenbarligen, dvs parallellt med jordens rotationsaxel..........http://www.ne.se/lang/solur
                Last edited by prylsnubben; 2012-04-12, 23:47.

                Comment


                • #9
                  Aarhus måske

                  Vad sägs om Århus som tillverkningsort, bäring 56.09. Det bränns.........
                  Bifogade filer

                  Comment

                  Working...
                  X