Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Annashaab Lervarefabrik, Danmark

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Annashaab Lervarefabrik, Danmark

Den här ska väl inte vara någon konst att lösa va?
    Trevlig vas i gul lera från... 20-talet?
    Stämplad med en triangel där det står Danmark längs basen och ett versalt L. Det ser ut som ett A inuti triangeln ser jag också nu.
    Anashaab, kanske men vad står då L:et för
    Någon?
    Bifogade filer
    www.starkeld.com

Anashaab stämmer, L:et ingår i deras stämpel, men vad det står för, det vet jag inte.
    Om Gideon kommer in kan han säkert ge dig ett bättre svar.
    Last edited by Äjth; 2007-05-13, 18:12.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Mycket att läsa, men också mycket fint att titta på finns det här: http://www.ceramicstoday.com/article...k_keramiek.htm
      I slutet av artikeln berättas om Lervarefabrikken Annashaab.

Comment

Har kollat den länken tidigare men fann inget om Anashaab, slarvläste jag?
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja, slarvläst lite har Du nog, Äjth. Det relevanta här, från Bengt H.s utmärkta länk är detta citat:
          "Varerne fra Annashaab er stemplet under bunden med en presset trekant, hvori der er et L, og nederst står der DANMARK. Trekanten står for et A (Annashaab) og L?et står for Lervarefabrikken."

Mitt första köp av den här favorittypen av danskt lertöj, var faktiskt en Annashaab (vilket jag inte visste då) hos Claeshallen i Malmö för 12-13 år sedan. Den fanns bland det billiga godset på långhyllan, till det beskedna priset av 15:-. Idag har jag blivit mer sparsmakad och kräsen och vill helst ha det ljusa godset. Blått mot vit botten, som Larspeters fina exemplar.
          Mycket av det mörka, som dovt brunt och mörkt rött är utrensat, och det danska blandas med annat i harmoniska färgskalor som får samspela på hyllor, lite här och var.

Berätta gärna om Ditt danska keramikintresse, Larspeter och varför Du fastnat för den. Det vore kul att få ta del av.

Comment

Trevligt. Att få veta lite mer om Annashaab. Jag har redan en del Kähler och några Danico i samma stil.
            Tack för länken, den leder vidare till hur många intressanta artiklar som helst. I den aktuella länken skrivs det om Niels Peter Nielsen, som ibland signerade med ett sammanskrivet NP.
            Under övrigt svenskt har jag en gammal fråga med rubriken Dagens gåta eller något sådant. Gideon och ni andra: skulle inte den vasen kunna vara Niels Peter Nielsen? Det vore roligt om det är så.
            Jag delar ditt intresse för dansk keramik Gideon, även om jag bara är på nybörjarstadiet. Kan inte riktigt förklara hur det kommer sig men till en del beror det nog på att det finns en hel del här nere i Skåne och att man kan hitta riktigt fina saker fortfarande för struntsummor. För någon månad sedan köpte jag till exempel två jätteskålar och två fina vaser av Julie Høm och Marie Hjorth för 300 kronor på en auktion. Modernt stengods med lång och tung bornholmsk tradition, oförskämt billigt även om det bara hade gällt ett av föremålen. Men det handlar naturligtvis inte i första hand om ekonomiska klipp utan mest är det känslan av genuint konsthantverk. John Andersson har någonstans beskrivit hur han upplevde att få hålla i gammalt kinesiskt stengods, jag tror det var i Lunds Universitets skattgömmor.
            Häromdagen hittade jag en stor fantastisk celadonglaserad vas av John Andersson på loppis. Det kunde lika gärna ha varit en tusen år gammal Song-vas. Då blir man glad.
            www.starkeld.com

Comment

Annashaab??

Hej
              Kan någon hjälpa mig. Jag har förstått att den här vasen är Annashaab. Den är 23 cm hög. Jag skulle vilja veta värdet på den för jag tänkte sälja den. Är det någon som vet nåt om den? År? Värde? Den är i bra skick. 600 står det under vasen.
              Bifogade filer

Comment

600 låter väl mycket. särskilt om det är två rejäla fotnaggar som syns på den första bilden. Min gissning är att du får max hälften på Tradera, å andra sidan är storleken bra och den ljusa glasyren ganska poppis.
                Lycka till!
                www.starkeld.com

Comment

(600 är nog ett modellnummer...)

Comment

Ja, 600 är bomärket (som dom säger i Danmark)
                    Tack för svaret!
                    Jag fick svar från en antikaffär i Danmark som fick massa bilder, dom skulle ge 900-1000 kr för den.
                    Men jag vet inte hur jag vill göra, för den är ju fin.

Comment

Här går det att hitta lite information om bl.a. Annashaab (engelsk text) http://users.pandora.be/janart/danish/Horsens.html

Comment

Urna/Vas Danmark

någon som har något att säga om denna, jag har ingen aning omålder el nånting
                        Bifogade filer

Comment

Här finns två tidigare inlägg om Annashaab. http://www.precisensan.com/antikforu...ight=annashaab

Hopas att du får lite information genom dessa.

Comment

Tusen Tack, nu har jag lärt mig något nytt igen

Comment

Lite bilder av medarbetare på Lervarefabrikken Annashaab,
                              Gl. Kirkevej, Egebjerg.

Lervarefabrikken Annashaab. B5214 Medarbejdere ved Lerfabrikken Annashaab i Egebjerg. Valdemar Kjær og Laura Madsen siddende med hver sit stykke lertøj. De var begge dekoratører / malere. Ejer af Annashaab var Peter Madsen, hans svigerdatter var Laura Madsen. B5214 Valdemar Kjær og Laura Madsen. B5215 Valdemar Kjær og Laura Madsen siddende ved deres arbejde som dekoratører […]
                              Last edited by Kaptenen; 2010-02-07, 23:33.

Comment

Working...
                              X