Den här lilla vasen undrar jag över. Den är omärkt i botten så jag vet inte om den är svensk eller utländsk. Jag tror att den är 10-20-tal. På ett par ställen där glasyren har släppt ser leran grå ut. Vad tror ni?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Liten vas 10-20-tal?
Collapse
X
-
Är leran så röd, som det ser ut på bilden?
Om mörkt rött, så kan det vara Hjobergs i Färgelanda och 1930-tal alternativt A&J (i rund ring) i Höganäs 10 år tidigare, men intrycket i övrigt ser ut att vara danskt och så gammal som Du hoppas på, men då borde skärven vara lite gulare.
Ta en ny, skarp närbildbild av undersidan - utan blixt och utomhus i solen.
-
På undersidan ser leran just så röd ut tycker jag, men jag ska ta några utomhusbilder... håll inte andan bara, vi ska flytta och allt är nedpackat. Så snart jag packat upp den blir det bilder (sen får vi se hur bra de blir).Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggÄr leran så röd, som det ser ut på bilden?
Om mörkt rött, så kan det vara Hjobergs i Färgelanda och 1930-tal alternativt A&J (i rund ring) i Höganäs 10 år tidigare, men intrycket i övrigt ser ut att vara danskt och så gammal som Du hoppas på, men då borde skärven vara lite gulare.
Ta en ny, skarp närbildbild av undersidan - utan blixt och utomhus i solen.
Jag gillar verkligen den här stilen men jag har inte fått tag i någon tidigare. Det här är min första och den fyndade jag för 1 kr!!!
Comment
-
Comment
-
Jag får tacka så jättemycket att du försöker se någotUrsprungligen postat av Kaptenen Visa inläggJag tror inte längre att den är signerad i centrum, utan vid kanten.
Jag ska verkligen studera den med lupp när jag har packat upp den och försöka ta lite bättre bilder. Den är som sagt nedpackad några veckor till tyvärr!
Comment
-
Sådär ja, nu är jag tillbaka. Det tar längre tid att komma i ordning efter en flytt än man tror - särskilt om man är samlare, antar att det känns igen?!
Det har blivit lite fler fynd under tiden också, några av dessa kommer jag att fråga om här på forumet framöver
När det gäller den lilla vasen kan jag tyvärr inte se någon signatur eller stämpel, varken med lupp eller förstoringsglas...
Lägger upp några bilder tagna utomhus i solen, få se om ni kan se något. Keramiken är definitivt rätt så röd om man tittar ned i vasen.
Comment
Comment