Har letat och letat men hittar ingenting om detta fat. Är det någon som känner igen det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Made in Norway men var och av vem?
Collapse
X
-
Det är svårt att hitta rätt tillverkare, när Du bara kan visa fram "Made in..." och produktnummer med målarsignatur.
Fem eller sex verkstäder/fabriker gjorde likartade motiv med konturskärningar i glasyren. Du kan inte se svagt i sidoljus efter något mera? Glasyren kan nämligen ha flutit ihop över tillverkaranamnet alldeles för bra, eller så har den ingått i en serie och detta fat hoppades över av rent misstag. Men myckert säkert är att den haft en etikett.
1950-tal iallafall, och vi får hoppas på att PES-deltagaren pepita svinger träffsäkert till med namnet här.
-
Fatet är målat och har inga konturskärningar i glasyren, de svarta linjerna är målade. Har tittat i dagsljuset efter någon dold märkning men det ser inte ut som om det finns någon så du har förmodligen rätt vad gäller etikettsigneringen. Vet att jag sett just detta fat tidigare, tror att det var på AP för många år sedan. Min första känsla var att den var av Inger Waage, men det stämmer inte med hennes stil. Fatet är 22 x 22 cm.
Comment
-
Hei! Ja, hvor treffsikker jeg kan være her er meget uklart. Gideon er etter min mening så treffSIKKER som kan være. Jeg TROR imidlertid ut i fra formen på fatet og signeringen at det KAN være Graveren. Hvis den har et dypstempel under glasuren, er det en trekant med en teglverkspipe. Jeg har imidlertid sett mange Graverenarbeider hvor det ikke er/ikke er mulig å se stempelet så det er sagt. Graveren har vært opp her flere ganger og det som først og fremst kjennetegner produksjonen deres, er at det er et bredt uttrykk og derfor ikke mulig å ta på stilen. Tegningen på ditt fat er alikevel litt utypisk, syns jeg.
Her er litt mer om Graverenhttp://www.aftenbladet.no/lokalt/article172701.ece
Med vennlig hilsen pepita
Comment
Googlade runt på fabriken men hittade ingen bra sida där man kan se deras keramik. Skulle vara intressant att se annat av dem.
Comment