Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stämplat KK - danskt men inte Kyhn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Den där är riktigt bra, luchur!
    Närmast österländsk i dekoren.

    KK. Gissning pågår...

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
      Så jag får inte vara med bara för att jag har fel nummer
      Med tanke på vilken fart Du och Gideon finner intressanta och vackra föremål är Ni nog medlemmar innan vi vet vad KK står för!

      Inte i bästa skick med sina små naggar men mäter hela 29,5 cm i höjd
      Nej Fy! och retuscherad är den dessutom!

      Comment


      • #33
        Då vågar jag inte prata om den här, med risk för diskvalificering.
        I och med att den till och med saknar KK.
        Den har ingenting alls under!
        Men leran är rätt, kohornsmåleriet rätt, utseendet rätt och Danmark är rätt.
        Tror jag...

        Gideon
        Medlem i NN-klubben
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Stämmer färgen på insidan dvs en rödorange?

          Comment


          • #35
            Nej, in och utsidan är desamma, men nya bilder kommer imorgon. Dessa klipps och ska till annan rubrik, eftersom de inte har godkänts med stämpel här...
            Brännande skärv är dock ljusare gul.

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Nej Fy! och retuscherad är den dessutom!
              Nej bara alldeles för soligt ute mot min vita bakgrund hade jag retuscherat den så hade jag inte synts i reflektionen

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                Nej bara alldeles för soligt ute mot min vita bakgrund hade jag retuscherat den så hade jag inte synts i reflektionen
                Bra bilder på en mycket vacker vas! Jag menade att glasyravslagen på kanten på bottnen klockan 7-8 var retuscherade.

                Comment


                • #38
                  Nej det är den underliggande färgen, det ser ut så runt om hela botten. Så inga retuscheringar här inte

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    En sån där exlusiv klubb måste man vara med i!
                    Men var hitta vas nummer tre?

                    Imorgon ska jag fråga daghemmet runt hörnet om de inte har såna där nummerstämplar som det går att trycka i våt lera med...
                    Du får vara hangaround till KK-klubben, Gideon!

                    Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                    Så jag får inte vara med bara för att jag har fel nummer

                    Inte i bästa skick med sina små naggar men mäter hela 29,5 cm i höjd
                    Du får göra Gideon sällskap i hangarounds, luchur!
                    p-son

                    Comment


                    • #40
                      Ytterligare en KK-vas har dykt upp!

                      Den var en mardröm att fotografera med sin svartbruna oljelika glasyr, koboltblå blommor och tigerrivmärken (inte jag som kommit på). Tydligen vill allt annat speglas i fotot förutom vasen.
                      Hur som helst, här kommer KK-771,
                      17,5cm hög.

                      Det danska paret som jag köpte mina MA&S-vaser av ägde även en KK-vas och de hävdar att det är Knud Kyhn som stämplade på detta sättet i sin egen verkstad. Jag har ingen dokumention som styrker detta, men paret har samlat dansk keramik i över 15 år och kunde genast identifiera min danska blåbruna vas, i en annan tråd, som Roskilde Lervarefabrik utan att jag nämnt ett knyst.

                      "Ja den vas stemplet med KK er Knud Kyhn. Han stemplede så på sin egen fabrik, mens han på Royal Copenhagen stemplede på det andet sät. Hoppas at du forstår va jag mener. Har skicket lidt läsning med om Knud Kyhn också. FK (Farum Keramik) er också Knud Kyhn ifrån hans egen fabrik."

                      Det borde finnas nu levande släktingar till Knud Kyhn som kan dementera eller bekräfta.

                      Härmed ansöker jag kollektivt att Gideon, luchur och jag själv får öka i graderna till Prospects istället för Hangarounds i KK-klubben. Motivering; uppvisande av lojalitet och vilja att stärka klubben med uppvisande av föremål, samt att hedersamt försöka finna och sprida klubbmärkets sanna mening.

                      Click image for larger version

Name:	DSCN6897.jpg
Views:	1
Size:	58,7 KB
ID:	512035
                      Click image for larger version

Name:	DSCN6896.jpg
Views:	1
Size:	66,5 KB
ID:	512037Click image for larger version

Name:	DSCN6898.jpg
Views:	1
Size:	49,2 KB
ID:	512038Click image for larger version

Name:	DSCN6903.jpg
Views:	1
Size:	93,1 KB
ID:	512036

                      Comment


                      • #41
                        Snygg "dropp"-vas"!

                        Att Knud Kyhn skulle innehaft KK-fabriken är en skröna utan liknelse, som tydligen bitit sig fast hos danskarna.
                        För det första har vi Weilbach kunstnerlexikon, som omtalar hans karriär med bl.a. detta:
                        "Stillinger:Ansat ved Den kgl. Porcelainsfabrik 1904-10, 1924-32 og 193643; hos Bing & Grøndahl særlig 1908-15 og 1933-35 ; arb. hos Herman A. Kähler i Næstved omkr. 1921-25; har siden c. 1935 s. m. Julie Bloch Kyhn drevet en keramisk Virksomhed i sit Hjem (Farum-Keramik)."
                        För övrigt är det en lång text att läsa om honom hos Weilbach och ingenstans står det om en egen fabrik i Köpenhamn:


                        För det andra, har en annan möjlighet har dykt upp, även om startåret 1936 kan tyckas tämligen sent för de uppvisade KK-föremålen i den här tråden. Det här är vad tjocka boken KERAMIK, en sammanställning av flertal danska författare publicerat i Köpenhamn 1946, har att förtälja:
                        "Holbaek Lervarefabrik, der er en Fortsaettelse af Lunds Pottemageri i Holbaek, overtoges i 1878 af Hans Christoffer Nielsen, hvis Fader var Pottemager i Maribo.
                        Gennem 5 Aars utroligt Slid og Nöjsomhed lykkedes det at bygge Fabriken, hvor den nu ligger. I 1910 blev den moderniseret, og Omsaetningen steg hurtigt till det dobbelte. I 1917 overtoges Fabrikken av Sönnerne Gerhard og Christian Nielsen, som drev den i Faelleskab till 1936, da Chr. Nielsen opprettde egen Fabrik - Lervarefabriken >>Köbenhavn<< i Köbenhavn."

                        Den fabriken ska inte förväxlas med den i Valby, som Eifrig drev. Det är knapert med fler upplysningar om Köpenhamnsfabriken, men utgrävningen pågår ännu...

                        Länk:

                        Comment


                        • #42
                          Ja, jag tror på Dig, jag!

                          Håller dock med om att vasen känns äldre i handen, med rejäl tyngd och tjock glasyr.
                          Spännande är det i allafall, tack för länkarna.

                          Hittade denna mugg på ebay, kan detta vara Farum Keramik och numrering som gör att danskarna förväxlar KK med FK. Om det blir virrigt nu så bjuder jag på det, har precis blivit kapitalt lurad, ha ha.

                          "Danish FK Denmark Scandinavian Studio Art Pottery"

                          “Ude er Godt, Men Hjemme er Hecht.”

                          Click image for larger version

Name:	d30c_12.jpg
Views:	1
Size:	19,9 KB
ID:	512066
                          Click image for larger version

Name:	54ec_12.jpg
Views:	1
Size:	26,7 KB
ID:	512067Click image for larger version

Name:	d223_12.jpg
Views:	1
Size:	33,1 KB
ID:	512068

                          Comment


                          • #43
                            Ja, och det är inte förrän 1935, efter alla år med olika arbetsgivare, som KK slår sig ner i Farum med Julie Kyhn Bloch.
                            Julie hade, för övrigt, anställts som "malerpige" hos HAK 1922 och gifte sig samma år med KK. För att drämma till det ännu mer - ingen av Kählerböckerna andas ett ord om en av honom ägd KK-fabrik, endast verkstaden i Farum.

                            Men blåst ska Du inte känna Dig! KK-alstren är minst lika bra som godset från Roskilde och andra företag, undantagandes Möller & Bögelys konstgods kanske.
                            Kunstindistrimuseet i Köpenhamn kan ha en och annan skärva liggandes, som ingen arkivarie hittills velat kännas vid?

                            Comment


                            • #44
                              Tack Gideon!

                              Det är kul att få veta mer om Kyhn Och Julie Bloch,

                              KK-vasen känner jag mig inte blåst på, den hittade jag på loppis för 25:-.
                              Det var i en annan tråd där en fantastisk historia tog mig med storm så att huvudet inte kunde tänka klart. ha ha

                              Kunstindistrimuseet i Köpenhamn, mfl, lagrade föremål och magasin skulle man ju vilja inventera.
                              Last edited by simco; 2011-04-01, 22:41.

                              Comment


                              • #45
                                Jag har sista åren sett ett flertal KK-föremål på olika loppisar, säkert minst 4-5 och inget har hållit tillnärmelsevis samma höga klass som t.ex Danico, Kähler, Möller&Bögely, MA&S eller annat danskt som skulle kunna tänkas jämförbart. Subjektivt, svar ja .....

                                Comment

                                Working...
                                X