Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porslins- och keramikstämplar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Aktualiserar

Hittade denna tråd nu i natt när jag satt och letade efter annat av intresse. Registrerade mig självklart på http://keramik.wikidot.com/ eftersom det är en ypperlig idé.

Är beredd att dela med mig av mina bilder av stämplar och annat - dvs måttliga kunskaper jämfört med andra medlemmar i här i forumet.

Citerar Gideon: "Kunskapen tillhör oss alla, och kan inte skyddas av copyright på stämplar, utseenden, materialbeskrivningar, historik och fotografier. Det tillhör det förgångna och de är företeelser som kan vältas över ända av konkurs, bortgång eller ointresse från nya ägare av domänplatserna."

Tror att det är ett naturligt skott på grenen PES men det innebär också ett gemensamt, försiktigt och noggrant arbete för de engagerade.
    Last edited by brattensby; 2011-08-22, 04:07.

Comment

Försökte bli medlem men fick inget mail för att kunna bekräfta...
      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
        Försökte bli medlem men fick inget mail för att kunna bekräfta...
        Jaha, det gick tydligen att citera sig själv också.

Jag hade visst fått ett mail, i skräpposten! Det är ganska irriterande det där, ett annat viktigt mail hade också hamnat där, och allting försvinner efter sju dagar. Vete katten vad jag kan ha missat!

Innan jag börjar fota och ladda upp skulle jag villja veta en sak. Hur frikostiga ska vi vara med andras information? Kan vi hämta uppgifter ur böcker? Kan vi citera från nätet? Ska vi ange källor?

Comment

Hallå? Är det någon här?

Jag har tänkt lägga upp en ny sida med Alingsås Keramik men behöver få veta vad som är tillåtet eller inte. Det är sådan jag är, vill ha regler från början så jag kan hålla mig till dem och slippa göra om senare...

Comment

Fast det är det inte vi som avgör. Upphovsrätten ser ju ut som den gör oavsett vad vi på PES tycker. Om du använder dig av en bok så måste du skriva om det med egna ord och helst ange källa så att andra kan kolla upp att det du skrivit är korrekt (det gäller även sidor du hittat på nätet). Citera får man göra om det är för att kritisera eller styrka ett resonemang förutsatt att citatet inte är omotiverat långt.

Mvh
            Emil

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
              Fast det är det inte vi som avgör. Upphovsrätten ser ju ut som den gör oavsett vad vi på PES tycker. Om du använder dig av en bok så måste du skriva om det med egna ord och helst ange källa så att andra kan kolla upp att det du skrivit är korrekt (det gäller även sidor du hittat på nätet). Citera får man göra om det är för att kritisera eller styrka ett resonemang förutsatt att citatet inte är omotiverat långt.

Mvh
              Emil
              Hejsan Emil, och tack för uppmärksamheten!

Nu tänkte jag mer på årtal och betydelsen av stämplar med symboler och/eller initialer, inte brödtext. Om jag till exempel har ett foto på en stämpel från Gefle som användes 1913-1925, kan jag då skriva det i anslutning till bilden även om jag fått uppgiften från annan källa och inte genom egen erfarenhet?

En annan fråga som just blev aktuell... Jag hittade ett par bilder på nätet på en skäl och dess stämpel med serienummer. Det gick inte att spara ner bilderna så jag knäppte kort på dataskärmen istället. Det råkar vara så att jag har en skål med samma nummer och modell men med annan dekor. Jag skulle gärna visa bilderna som exempel på att numreringen, åtminstonde en tid, stod för modell och inte dekor. Men är det mot copyrightlagen att ta en bild av någon annans bild och sedan publicera den som sin egen, även om det är utan signatur? Jag har läst lagen flera gånger men kan inte komma ihåg något om den situationen eftersom den inte uppstått för mig tidigare.

Comment

Nu tänkte jag mer på årtal och betydelsen av stämplar med symboler och/eller initialer, inte brödtext. Om jag till exempel har ett foto på en stämpel från Gefle som användes 1913-1925, kan jag då skriva det i anslutning till bilden även om jag fått uppgiften från annan källa och inte genom egen erfarenhet?
                Självklart, annars skulle man ju aldrig kunna bygga vidare på andras kunskap.

En annan fråga som just blev aktuell... Jag hittade ett par bilder på nätet på en skäl och dess stämpel med serienummer. Det gick inte att spara ner bilderna så jag knäppte kort på dataskärmen istället. Det råkar vara så att jag har en skål med samma nummer och modell men med annan dekor. Jag skulle gärna visa bilderna som exempel på att numreringen, åtminstonde en tid, stod för modell och inte dekor. Men är det mot copyrightlagen att ta en bild av någon annans bild och sedan publicera den som sin egen, även om det är utan signatur? Jag har läst lagen flera gånger men kan inte komma ihåg något om den situationen eftersom den inte uppstått för mig tidigare.
                Du får aldrig använda en bild som du inte tagit själv om du inte ber personen som tagit bilden om lov. Det gäller såklart även om du fotar någon annans fotografi eller ritar av någon annans bild. Lite förenklat men i princip så är det så.

Mvh
                Emil

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                  Självklart, annars skulle man ju aldrig kunna bygga vidare på andras kunskap.

Du får aldrig använda en bild som du inte tagit själv om du inte ber personen som tagit bilden om lov. Det gäller såklart även om du fotar någon annans fotografi eller ritar av någon annans bild. Lite förenklat men i princip så är det så.

Mvh
                  Emil
                  Då blir det årtal och avkodade signaturer till våra bilder. Bra!

Sedan så blir det ingen bild på min "nya" upptäckt den här gången. Men någon annan kanske laddar upp en bild på någonting som redan finns där en vacker dag...

Comment

Vad ska vi kalla keramik.wikidot.com i dagligt tal? Keramiksiten (-sajten), dotkeramiken, wikidotten? Jag är kanske lat, men det är banne mig besvärligt att skriva keramik.wikidot.com hela tiden!

Comment

Hallå? Är det någon här?

Jag har tänkt lägga upp en ny sida med Alingsås Keramik men behöver få veta vad som är tillåtet eller inte. Det är sådan jag är, vill ha regler från början så jag kan hålla mig till dem och slippa göra om senare...

Comment

Jodå, den är en av mina källor som jag kommer att hänvisa, och länka, till. Tanken med keramik.wikidot.com är väl bland annat att kunna få till en omfattande bilddatabas, något som jag inte tror signaturer.se har resurser till.

Comment

Nu har jag lagt upp texten om Alingsås. Jag skulle behöva lite hjälp med att få till det övriga så om någon har tid, ork och lust går det väldigt bra att kontakta mig via pm.

Comment

Medan jag suttit och svurit över bilderna (och nästan ångrat att jag tog på mig projektet) har en tanke slagit mig. Eftersom det bara är jag och en person till som bidrar med bilder tänkte jag gå och ragga på Tradera. Jag kommer naturligtvis att informera om att de bilder som läggs ut kommer att vara copyrightfria och att deltagande är helt frivilligt. Det kan nog tänkas att en del ändå vill nämnas med namn. Vad gör jag då?

Skriver en tacklista med namn eller alias på alla som ställt upp med bilder?

Lägger till en pytteliten textremsa på objektbilderna med namn/alias på bidragsgivaren (fast det blir mycket likt copyright)?

Säger nej tack, då kan vi inte ha bilden med?

Comment

För illustrationer i keramikwikidot är det fritt fram att använda bilder från min nätbutik. Där finns bland annat några Ulla Winblad-grejor.
                              Om man lägger till www.starkeld.com som källa eller fotobyline blir jag så klart glad men det är inget krav.
                              Detta är alltså ett generellt godkännande som gäller keramikwikidot, inte någon annanstans.

Medan jag suttit och svurit över bilderna (och nästan ångrat att jag tog på mig projektet) har en tanke slagit mig. Eftersom det bara är jag och en person till som bidrar med bilder tänkte jag gå och ragga på Tradera. Jag kommer naturligtvis att informera om att de bilder som läggs ut kommer att vara copyrightfria och att deltagande är helt frivilligt. Det kan nog tänkas att en del ändå vill nämnas med namn. Vad gör jag då?

Skriver en tacklista med namn eller alias på alla som ställt upp med bilder?

Lägger till en pytteliten textremsa på objektbilderna med namn/alias på bidragsgivaren (fast det blir mycket likt copyright)?

Säger nej tack, då kan vi inte ha bilden med?
                              www.starkeld.com

Comment

Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
                                För illustrationer i keramikwikidot är det fritt fram att använda bilder från min nätbutik. Där finns bland annat några Ulla Winblad-grejor.
                                Om man lägger till www.starkeld.com som källa eller fotobyline blir jag så klart glad men det är inget krav.
                                Detta är alltså ett generellt godkännande som gäller keramikwikidot, inte någon annanstans.
                                Tack!

Så mycket godis på ett och samma ställe... Jag har inte hunnit titta närmare på bilderna än men de ser jättebra ut "på håll" och de kommer att platsa, bli huvudattraktionerna, i bildgalleriet. Jag hoppas andra tar fasta på ditt generösa erbjudande och skapar fler sidor för du har mycket intressant bland keramiken.

Comment

Working...
                                X