Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd jugendvas [ID: Michael Andersen & Sön]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Okänd jugendvas [ID: Michael Andersen & Sön]

    Köpte denna jugendvas på Erikshjälpen i Trelleborg för några år sedan. Tycker det är dags att försöka få den utredd. Själv har jag ingen aning.

    Den är inget "fabriksstycke" (citat Karlin ,Kulturen i Lund) utan förefaller drejad
    eftersom man kan känna drejränderna på insidan. Den är 14 cm hög och diametern vid mynningen är 10,5 cm. Den är signerad "35" och event. med något oläsligt strax ovanför "35". Bokstäverna "LIO" som syns på den första sign.bilden finns inte i verkligheten. De är endast ljusreflexer.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-20, 19:29.
    p-son

  • #2
    Din vas är läcker, men ändå på sätt och vis ett fabriksstycke, om än tillverkad småskaligt under några år.
    Till 98 % är jag säker på att den är från MA&S, dvs Michael Andersen & Sön på Bornholm. Det är ett lågt nummer, vilket innebär att den fick sitt produktsiffrorna 35, alldeles efter att sönerna gick in i företaget som delägare 1916.
    Jämför Din uppförstorade bild med den jag visar, som sitter på en gul, organisk vas från just MA&S.
    Nu har Du ett bytesobjekt...
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2009-10-21, 18:51.

    Comment


    • #3
      Non plus ultra

      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Din vas är läcker, men ändå på sätt och vis ett fabriksstycke, om än tillverkad småskaligt under några år.
      Till 98 % är jag säker på att den är från MA&S, dvs Michael Andersen & Sön på Bornholm. Det är ett lågt nummer, vilket innebär att den fick sitt produktsiffrorna 35, alldeles efter att sönerna gick in i företaget som delägare 1916.
      Jämför Din uppförstorade bild med den jag visar, som sitter på en gul, organisk vas från just MA&S.
      Nu har Du ett bytesobjekt...
      Du är helt makalös, Gideon! När jag ser din MA&S-stämpel och kollar på min egen vas kan jag konstatera:"Mitt i prick"!
      p-son

      Comment


      • #4
        Ta inte i nu, Polsson. Tänk på blodtrycket.
        Det hjälper att ha sett flera varianter av tidiga MA och MA&S-märkningar, samt att använda konfigurationen i hjärnan, när det börjar bli suddigt.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Ta inte i nu, Polsson. Tänk på blodtrycket.
          Det hjälper att ha sett flera varianter av tidiga MA och MA&S-märkningar, samt att använda konfigurationen i hjärnan, när det börjar bli suddigt.
          Ok! Du är nästan helt makalös, Gideon!
          p-son

          Comment


          • #6
            Funderar på om denna också kan komma från MA&S.
            Visst finns det likheter?
            Eller hur, Gideon?
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Jo, det gör det, men säker kan man inte vara. Det är en vacker vas med ålder.
              Ta större och bättre bilder, framförallt av det här partiet, där svaga stämpelavtryck tycks finnas ovanför siffrorna:
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Denne vase er fra Roskilde Lervarefabrik - typisk med den brune bund med blot et produktionsnummer

                Comment


                • #9
                  Just det, fyra år senare har vi bättre besked i spridda trådar.
                  En enskild Roskildetråd får skapas.

                  Tack för lyftet av tråden!

                  Comment

                  Working...
                  X