Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

R S Tving kaffekoppar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: R S Tving kaffekoppar

Jag vet inte om jag lägger detta på rätt ställe....

Var på loppis idag och fyndade tre underbart söta kaffekoppar med fat för 15 kr. I tunt porslin, femtiotal kan jag tänka.
    Stämplade R S Tving under. Jag har ingen aning om vad stämpeln betyder, kanske någon här vet?

Lyckas inte få in bild här!
    Här finns foto: mumari

Hoppas att någon kan känna igen!
    mumari.com
    en blogg om vardagsliv, mammaliv, loppisfynd, inredning och pyssel

Välkommen!
    Trevlig blogg Du har, och jag har tittat på Din kopp med fat.
    Rörstrand är det inte (med risk för att få smäll på fingrarna av Peter S). Utseendet ser ut som en av Kunglig dansk kaffeset från slutet av 1950-talet, men stämpeln...
    Den påminner om norska Figgjo Flints logotyp och namnet Tving, som också kan vara danskt, talar för det.
    Förhoppningsvis tittar också pepita in här och kan reda ut saken åt Dig.

Comment

Jag har inte heller sett just den stämpeln, så jag vet inte.

Comment

Tack för era svar hittills!
        Jag har lämnat tankarna på Rörstrand. Tving får mig faktisk att tänka på norge eller möjligen Dannmark. Konstigt att man inte kan hitta något på google!

Lite lustigt är att jag har större koppar av Rörstrand som ser precis lika ut i färgen och randen, men utan räfflor och av rakare modell. De matchar fint
        mumari.com
        en blogg om vardagsliv, mammaliv, loppisfynd, inredning och pyssel

Comment

Hej!
          Jag har en full servis med samma stämpel R S Tving. Den ser inte ut som dina koppar. Denna servis har varit i min släkt ett tag, jag är den 3e generationen. Servisen är gjord i Tving, Blekinge, nära Ronneby. Jag vet inte om den är värt något. Den är vit med en blommig guldrand, tunnt porslin. Min Farmor o Farfar fick den i bröllopspresent i slutet av 1920 talet. Vet någon om den är värt något? Har tyvärr ingen bild ännu men kan kanske lägga in om någon är intresserad.

Comment

Hej och välkommen till forumet!

Det var intressant Trensums porslinsfabrik känner jag till och så självklart Karlskrona och nu Tving.

Jag vore mycket tacksam om vi får se bilder på servisen och eventuella stämplar.

Comment

Tack för ditt snabba svar. Jag ska ta foton o se om jag kan ladda upp dom här.
              Det är tallrikar, sopp tallrikar, karaff, serverings fat etc ca 35 olika delar.

Comment

Ok Här är några bilder av servisen.

Click image for larger version

Name:	091.jpg
Views:	1
Size:	13,8 KB
ID:	519032Click image for larger version

Name:	088.jpg
Size:	25,2 KB
ID:	519033Click image for larger version

Name:	085.jpg
Size:	34,4 KB
ID:	519034Click image for larger version

Name:	084.jpg
Size:	41,5 KB
ID:	519035Click image for larger version

Name:	082.jpg
Size:	38,8 KB
ID:	519036Click image for larger version

Name:	090.jpg
Size:	11,3 KB
ID:	519037

Comment

Tack så mycket för bilderna! Det var intressant att se. Tillbringarens form känns för mig yngre än sent 1920-tal.

Jag kollade upp var Tving ligger och det var ca 3 mil fågelvägen NÖ från Ronneby och ca 3 mil NV från Karlskrona.

Comment

Det stämmer. Min Pappas familj är därifrån. Har varit där många gånger.
                    Så mina Farföräldrar kanske gifte sig lite tidigare än jag trodde. Tack för det. Hur kan man ta reda på om servisen är värt något?

Comment

Ursprungligen postat av mumari.com Visa inlägg
                      Jag vet inte om jag lägger detta på rätt ställe....

Var på loppis idag och fyndade tre underbart söta kaffekoppar med fat för 15 kr. I tunt porslin, femtiotal kan jag tänka.
                      Stämplade R S Tving under. Jag har ingen aning om vad stämpeln betyder, kanske någon här vet?

Lyckas inte få in bild här!
                      Här finns foto: mumari

Hoppas att någon kan känna igen!
                      Var ute och kikade på din bild och konstatera att dina koppar kommer från Tving:s Porslinsfabrik i Blekinge, ca 2,5 mil utanför Karlskrona. Jag har fått berättat för mig av släktingar från Tving, att den låg i Alnaryd intill Tving och lades ner nån gång på 1930-talet, då konkurrensen med Karlskrona Porslinsfabrik blev för stor. Jag har haft assietter i min ägo med samma märkning som jag ärvt, men som gått vidare till en yngre släkting som numera bor i Tving.

Tving har en egen bygdebok där Porslinsfabriken i Alnaryd omnämns, tror att årtalen då den startade och lades ner finns med.

MVH / Misan

Comment

Working...
                      X