Ett loppisfynd som jag behöver hjälp att identifiera! Jag köpte denna med magkänsla om att det ev kan vara en Vicke Lindstrand vas för Upsala Ekeby. Har jag rätt? Glasyren stämmer med en del tidigt gods från UE (20 tal) och formspråket känns även det rätt. Vasen är 33 cm hög.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stor vas [ID: Kera Oy, Finland, Viola Lindroth]
Collapse
X
-
Vicke Lindstrand: Född 27 november 1904 i Göteborg
Orrefors: anställs 1928
Uppsala Ekeby: anställs 1942, stannar till 1950
Kosta: anställs 1950 stannnar till 1973
Glashyttan Åhus: från 1973 och framåt
Vicke Lindstrand: avlider 1983
-
Ursprungligen postat av Maria Visa inläggVicke Lindstrand: Född 27 november 1904 i Göteborg
Orrefors: anställs 1928
Uppsala Ekeby: anställs 1942, stannar till 1950
Kosta: anställs 1950 stannnar till 1973
Glashyttan Åhus: från 1973 och framåt
Vicke Lindstrand: avlider 1983
Comment
-
Jepp. Vasen är jättesnygg, men jag vet inte var den kommer ifrån, Roland kanske har något uppslag.
Comment
-
-
Tack så jättemycket Underbart att magkänslan stämmer!
Tar mig friheten att klistra in en bit av texten:
Upsala kakelfabrik blir Upsala Keramik AB som blir KERA
Upsala-Ekeby bedrev en aktiv process för att bli ensam om
lergods- och kakeltillverkning i Uppsala. En av flera fabriker som
inköptes var Upsala kakelfabrik som köptes 1916. Bolaget
namnändras sedan till Upsala Keramik AB. Verksamheten hos
Upsala Keramik koncentrerades till kakelplattor och enklare
kakelugnar. 1928 brann fabriken ner till grunden och
verksamheten i den gamla fabriken upphörde. Bolagsnamnet fick
dock leva vidare och blev försäljningsnamn för S:t Eriks
keramiken vid dess förvärvande 1937. Bolaget namnändras sedan
till AB Kera. Vi har inte hittat någon keramik märkt med Upsala
Keramik. Däremot har vi hittat en etikett med texten S:t Erik och
UK(Upsala-Keramik) samt ett fat signerat Vicke Lindstrand,
KERA. Vi efterlyser flera föremål märkta UK, Upsala Keramik
eller KERA.
Comment
-
Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inläggDet kan man kalla fynd. Att hitta något så ovanligt måste kännas gott
Comment
-
Gratulerar till en raritet!
Även om Du har kanske inte har för avsikt att sälja vasen vidare, så bör man tänka på att museet i Grödinge är privat, drivet av två eldsjälar, som brinner för Uppsalakeramiken.
Just det faktum att museet är privat, borgar inte för att samlingarna för alltid kommer att hållas samman - vilket jag naturligtvis önskar.
Om museet vore en institution, drivet av till exempel en stiftelse, som har till uppgift att samla in, dokumentera och aldrig avyttra ett föremål, så skulle jag känna mig betydligt lugnare - rentav skänka föremål eller annat dokumentariskt.
Dock så är Grödinge kända för att betala mycket bra för eftersökta föremål, som vid auktionen i Bålsta förra året.
Mitt råd - om Du nu ska avyttra vasen - är att låta marknaden råda, med ett ganska högt utrop på Tradera och inte bara ta det bud Du får. Det finns andra seriösa samlare, som också vill komma över en sådan här "svår" sak, speciellt som den ser ut att vara hel och fin.
Återigen ett grattis till ett fint fynd!Last edited by Gideon; 2009-09-09, 20:09.
Comment
-
Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
Mitt råd - om Du nu ska avyttra vasen - är att låta marknaden råda, med ett ganska högt utrop på Tradera och inte bara ta det bud Du får. Det finns andra seriösa Geflesamlare, som också vill komma över en sådan här "svår" sak, speciellt som den ser ut att vara hel och fin.
Återigen ett grattis till ett fint fynd!
Comment
Comment