Gjorde ett loppisfynd i dag i Skabersjö. tror jag. Två små nagg vid "foten", men härligt hornmåleri. Letade på danska trådar, men hittade inget och tänkte då så här: "Sitta här och leta när det finns experter på PES". Vasen känns dansk och är 15 cm hög. Varifrån kan den komma?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fråga: OKänd dansk?
Collapse
X
-
Det er jo let som en plet...Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggGjorde ett loppisfynd i dag i Skabersjö. tror jag. Två små nagg vid "foten", men härligt hornmåleri. Letade på danska trådar, men hittade inget och tänkte då så här: "Sitta här och leta när det finns experter på PES". Vasen känns dansk och är 15 cm hög. Varifrån kan den komma?
Problemet med en sån stämpel på en smuk vase, är att den inte finns redovisad i någon bok jag sett - inte heller på nätet och då har jag letat som en galning. Inte idag, men för nåt år sen då jag också sökte bekräftelse på misstanken och alternativ till den, på ett par andra föremål.
Humlebæk Keramik var det jag tänkte på och det passade ju bra!
Det finns dock ett litet aber i denna hypotes, som Du strax ska se, efter att ha läst utdraget i Vingedals:
Humlebæk Keramik
Humlebæk, grundades 1921 i Næstved av Axel Fr. Petersen och flyttades 1937 till Humlebæk. 1945 övertog sonen Kai Lindborg verksamheten. Man framställer bruksföremål och vaser m.m. i både stengods och lergods. Mycket är unikt. Fru Anne Rie Lindborg arbetar också i verkstaden."
Vingedal skrev detta för mer än 40 år sedan, och ställde sig inte den naturliga frågan om vad verkstaden hette innan den flyttade till Humlebæk.
Kanske fanns logotypen HK i en kruka redan på Axels tid, för det är uppenbart fråga om krukmakarjugend (vem myntade det utsökta ordet?) vi har att göra med. Dessutom fanns han i Kählerfabrikens grannskap (som också fanns i Næstved), om inte vägg i vägg.
Inspirationen kommer helt tydligt därifrån.
Nästan samma sak är det med den här Off topic-stämpeln, som jag vill få bekräftat vara från Dagnæs Keramik, men ingen i Danmark, eller någon bok har kunnat säga ett pip om det.
Vi sitter i samma båt där, och snart ska Du bli varse Din första bananlåda att packa - av utrymmesskäl.
-
Tydligen inte färdiggrävt där heller, men tack ändå. "Bananlåda"! Hemska tanke!Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggDet er jo let som en plet...
Nästan samma sak är det med den här Off topic-stämpeln, som jag vill få bekräftat vara från Dagnæs Keramik, men ingen i Danmark, eller någon bok har kunnat säga ett pip om det.
Vi sitter i samma båt där, och snart ska Du bli varse Din första bananlåda att packa - av utrymmesskäl.
Last edited by Polsson; 2009-08-30, 14:27.p-son
Comment
-
Titta inte på mig, herr Polsson.
Var och en är ansvarig för sina handlingar, även de till synes (för hustrun) oövertänkta.
De överlagda inköpen konkurrerar långt ifrån de mest roliga - spännande UFO:n!
Att sedan kunniga slashasar ligger kvar på danska sofflock och ser Matador för femtielfte gången, kan vi inte göra något åt. Vi får gräva vidare på vår sida om sundet.
Så tillsvidare får Ditt sentida jugendalster ha epitetet "fra Humlebæk Keramik".
Tillåt mig avsluta detta inlägg med ett kort klipp ur boken "Antikrundan" 2000, om bortgångne Bengt Janson:
"Det är själva jagandet och letandet som är drivkraften för alla antikvitetsfrälsta, vare sig man är samlare eller handlare. Under 1970-talet utökade Janson sina samlingar till en dag då det bara helt enkelt tog slut. Det gav inte något längre. Det är vid en sådan tidpunkt det faller sig naturligt att sälja av sin tidigare samling för att börja samla på något annat.
- Jag skulle vilja påstå att det är hart när omöjligt att bli en framgångsrik antikvitetshandlare om man inte har gått igenom det jag brukar kalla "Gröna Anna-stadiet."
Det uttalandet faller inom ramen för Ajths tråd om kvinnliga och manliga samlare, men innefattar också vetgirigheten som ytterligare drivkraft.
Utan den skulle det inte finnas något PES att tala om.
Rubriktråden "Okänd dansk?" passar för en fortsättning med andra, möjliga, danska prylar. Lasseihelsingborgs M.R.H.-vas är ett utmärkt exempel bland många, för denna UFO-tråd.
Last edited by Gideon; 2009-08-30, 16:34.
Comment
-
Övertänkt eller oövertänkt! Jo det var nog det förra när jag köpte ett gyckelkrus på Crafoords auktioner i går och ett dito hos Bamses auktioner i dag. Det var övertänkt såtillvida att jag lade bud och sedan försvann så långt som möjligt från respektive auktionslokal.Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggTitta inte på mig, herr Polsson.
Var och en är ansvarig för sina handlingar, även de till synes (för hustrun) oövertänkta.
De överlagda inköpen konkurrerar långt ifrån de mest roliga - spännande UFO:n!
Att sedan kunniga slashasar ligger kvar på danska sofflock och ser Matador för femtielfte gången, kan vi inte göra något åt. Vi får gräva vidare på vår sida om sundet.
Så tillsvidare får Ditt sentida jugendalster ha epitetet "fra Humlebæk Keramik".
Tillåt mig avsluta detta inlägg med ett kort klipp ur boken "Antikrundan" 2000, om bortgångne Bengt Janson:
[I]"Det är själva jagandet och letandet som är drivkraften för alla antikvitetsfrälsta, vare sig man är samlare eller handlare. Under 1970-talet utökade Janson sina samlingar till en dag då det bara helt enkelt tog slut. Det gav inte något längre. Det är vid en sådan tidpunkt det faller sig naturligt att sälja av sin tidigare samling för att börja samla på något annat.
[B]-
Jag nöjer mig med Humlebaek Keramik ända till du fått något annat napp.
En sådan frestelse som Janssons, att sälja sin samling, kan jag inte föreställa mig i min vildaste fantasi. Däremot håller jag med honom i jagande-letande-filosofin.Last edited by Polsson; 2009-08-30, 21:00.p-son
Comment
-
Comment
-
Ah klockrent. Kul att få veta det. Finns en del übermenshen här, du är ju en av dem =)Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggJodå, om vi jämför med den här stämpeln, så ser det fullt riktigt ut.Pes är mitt google.
Comment
-
humlebaek keramik, men Jül ?
Lite mer humlebaek keramik antar jag.
Hittade en tallrik som jag tycker var jäkligt fin. En keeper förmodligen =)
Däremot undrar jag lite över stavningen av jul med ett Ü. Gjorde man detta i Danmark förr i tiden? Vet någon även vem Ego är? Verkar ju vara hans hund =).
Hintade lite först om att det kunde vara Höganäs Keramik, men den stämplen användes inte -48.Pes är mitt google.
Comment
-
Aha, interesant. Du vet inte vartifrån Jülen med ett Û kommer ifrån?Ursprungligen postat av luchur Visa inläggTvivlar starkt på att detta är en humlebaeck, snarare ett hemarbete av en duktig amatörporslinsmålerska.Pes är mitt google.
Comment
Comment