Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arabia "Pomona"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Arabia "Pomona"

Tänkte vi tillsammans kunde försöka dokumentera de olika modeller och dekorer som finns i Arabias pomonaserie.

Vad jag förstått så kom själva burken på 1950-talet och formgavs av Esteri Tomula. Ulla Procopé ska också ha formgivit några burkar.
    1965-74 tillverkades pomonaserien med dekorer av Raija Uosikkinen

Börjar med en äldre modell som jag misstänker tillhör de ursprungliga av Tomula.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Burk med lingon.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Burk med apelsiner.
      Bifogade filer
      Konfucius

Comment

Burk med bin - honungsburk.
        Bifogade filer
        Konfucius

Comment

Burk med blommotiv.
          Bifogade filer
          Konfucius

Comment

Burk med äpplen (äldre modell?)
            Bifogade filer
            Konfucius

Comment

Högre, rak modell av burk med jordgubbar.
              Bifogade filer
              Konfucius

Comment

Nä, den översta är nog inte Pomona. Åtminstone inte någon av de två serierna du menar. Äpplet och apelsinen tror jag är av Tuomola, medan jordgubben, bina och lingonen är av Uosikkinen... De stiliserade 50-talsdekorerna är stramare i formen än de senare mer naturalistiska. De gröna bladen vet jag inte om de ingår i någon av serierna.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                  Nä, den översta är nog inte Pomona. Åtminstone inte någon av de två serierna du menar. Äpplet och apelsinen tror jag är av Tuomola, medan jordgubben, bina och lingonen är av Uosikkinen... De stiliserade 50-talsdekorerna är stramare i formen än de senare mer naturalistiska. De gröna bladen vet jag inte om de ingår i någon av serierna.
                  Den översta är ju samma form som den med äpplena?
                  Konfucius

Comment

"Dekor Pomona" betyder ju inte att allt med samma form är samma dekor... Krukan är en gammal form från tidigt 1900-tal som fått hänga med.
                    Kolla på den här sidan. Jag tror att jag haft fel.... Först är det två 50-talare. Sedan tre 70-talare och på slutet tre som är ännu senare. Vågar inte längre uttala mig om vem som är konstnär till vilken. http://www.black-sunshine.org/lottas...e/samling.html

Comment

Det verkar vara lite förvirrat runt dessa burkar. Kanske vi kan reda ut det på något sätt?
                      Konfucius

Comment

Jag kan titta i min böcker i kväll.
                        I’m a real mean bitch!

Comment

http://www.arabianmuseo.fi/web/museu...F?OpenDocument här står det lite om Pomona http://www.arabianmuseo.fi/web/museu...0?OpenDocument
                          Last edited by engelsson; 2009-03-08, 15:23.

Comment

(Bild 1 sid 1) Kruka 0,6 liter (tillhör ej Pomona serien), som finns i gult, vitt, gurkmotiv, lingonmotiv och blått.

(Bild 2, 3, 4 sid 1) Pomona syltburkar, 0,24 liter och 0,45 liter, odekorerad, apelsin, vinbär, honung, krusbär, plommon, jordgubbe, blåbär, äpple och lingon.

Pomona servisdelar, jordgubbe, plommon, äpple
                            Tillbringare
                            Gräddkanna
                            Skål i 3 storlekar
                            Mugg
                            Tallrikar, mat, assiett, djup
                            Uppläggningsfat
                            (Bild 6 sid 1) Kruka med lock
                            Skärbräda

(Bild 1 sid 2) Syltburkar Tutti-Frutti, 0,24 liter, odekorerad, apelsin, krusbär, körsbär, plommon, jordgubbe, svarta vinbär äpple, röda vinbär och hallon.

(Bild 5 sid 1) Syltburk med orange och turkos blommönster, jag hittar inte vad dom heter.

(Bild 7 sid 1) Stor syltburk med lock och hål för sked, odekorerad, blå/vit med bär, stor röd ros, jordgubbe, samt handdekorerade med blåa motiv.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Maria; 2009-03-08, 18:07.
                            I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                              "Dekor Pomona" betyder ju inte att allt med samma form är samma dekor... Krukan är en gammal form från tidigt 1900-tal som fått hänga med.
                              Kolla på den här sidan. Jag tror att jag haft fel.... Först är det två 50-talare. Sedan tre 70-talare och på slutet tre som är ännu senare. Vågar inte längre uttala mig om vem som är konstnär till vilken. http://www.black-sunshine.org/lottas...e/samling.html
                              Pomona bild 1, 2, 6, 7, 8
                              Tutti-Frutti bild 3, 4, 5
                              I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                              X