Hej! Jag är ny här på PES. Jag har en fundering kring en vas som jag har köpt på en loppis. Jag känner ingen signaturen/stämpel men har glömt bort var ifrån den kommer. Någon som vet?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Okänd signatur/stämpel
Collapse
X
-
Så enkelt är det nog inte. Att Mocheindianderna stämplade sitt gods...
Först tänkte jag på fisken av Signe Persson-Melin, men så enkelt var det inte heller.
Det hjälper nog om Du tar en bild till på stämpeln i annat ljus, samt visar resten av vasen, Poppe.
Comment
-
Glit, Reykjavik, Island
Verkstaden startades 1958 av Ragnar Kjartansson. Det står lite i Vingedal, men inget om hans lavaglasyrer, som företaget idag är mest känt för.
Några exempel på märkningar...
Comment
-
Fann lite information i Hemslöjden nr 5 , 1973, (utgiven av Svenska Hemslöjdsföreningarnas riksförbund). I reportaget Lava blir keramik står det att Materialet är en blandning av "40 % engelska leror, grålera och rödlera och 60% lava som krossas och males.
Fabriken har 50-60 anställda. Mycket drejas för hand, men en del av de enklare masspoducerade sakerna görs i form. Före torkning och bränning sätts lavadekoren på för hand. Keramiken bränns i två omgångar; skröjbränning 1000 grader C och därefter glasyrbränning i samma temperatur.
Comment
Comment