Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas [ID: Arabia, (Maj-Britt) Brita Heilimo]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vas [ID: Arabia, (Maj-Britt) Brita Heilimo]

Hej denna lilla vas undrar jag vem som gjort, någon som vet? den är helt underbar att hålla i då den är len som sammet, mäter ca 11,5 cm på höjden.
    Auktionisten påstod att det var en osignerad Stig.L men jag vet att han har fått bli pappa till många föremål som han inte gjort.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-17, 11:22. Anledning: Sammanfogat trådar

Arabia nålfat med signatur MB H

Arabia nålfat med signatur MB H med geometrisk dekor (7 cm i diameter.)

Bokstäverna MB är sammanskrivna och det är mellanrum till bokstaven H (kanske med bindestreck) MB-H.

Vem avses med MB H eller MB-H?
    Bifogade filer

Comment

Margot eller Moses på Retroforum borde kunna knäcka den här, för mig obekanta, signaturen.
      Dekoren är annars i Bibi Bregers anda, tycker jag.

Comment

Tack för tipset! Jo, dekoren är "Bibi Bregersk" i utförandet och det lilla fatet kändes svårt att lämna kvar hos bakluckeloppissäljaren sedan jag tagit risporslinskålen av Friedl Holzer-Kjellberg och en tunt drejad skål av en för mig okänd hand (Sonja Andersen). Man får inte ha för stora pretentioner för tjugo kronor!
        Last edited by Kaptenen; 2010-07-26, 11:54.

Comment

Svaret är (Maj-Britt) Brita Heilimo och det gavs i dag av Moses på Retroforum

Jag tror att det rör sig om Brita (Maj-Britt) Heilimo. Jag har ett liknande, men märkt med BH. Har för mig att hon använde sig av bägge signaturerna. Rätta mig om jag har fel....

Jag tror inte att Moses behöver bli rättad av någon. Här är en vas med motsvarande dekor och med motsvarande matta finish, men som Moses skriver signerad BH.

Comment

Roligt att det blev ett så snabbt besked!
            Till formen är skålen också väldigt lik många av Friedl Holz-Kjellbergs alster, med höga eller låga kanter. Men den tycks vara vanlig hos Arabias konstatljé?

Comment

Ja, jag håller med dig och för att illustrera det skrivna visar jag F.H.-Kj.-risgrynsskålen tillsammans med Heilimos.
              Bifogade filer

Comment

Working...
              X