Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor dansk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stor dansk

Den här ska väl vara dansk, hemsläpad från Köpenhamn som handbagage för sisådär 4 år sedan. den fanns också i skänken som kunde öppnas idag. Visst är det konstigt att man glömmer bort sådana skönheter
    Bifogade filer

Nä dansk kan den inte vara. Är det inte Dronningens eller Kongens så är det "den lille". Jag tror inte det existerar något stort i Danmark...

Comment

Jo, dansk kan den mycket väl vara - även om danska experter inte heller tycks veta vilken fabrik i Danmark (inte Bornholm) som stämplade KK.
      Se här: http://www.antikbrevkassen.dk/stort.asp?selbinr=5317
      Leran är typiskt bornholmsgul och hornmålad. Tysk då? Nja, då borde leran vara grågul eller till och med smutsigt vit. Ett sådant exempel kan jag ta fram om behovet blir påkallat.
      Det sista K:et borde logiskt sett stå för Keramiske vaerksted eller Keramikkfabrik. Min hypotes tillsvidare är att det kan vara en tidig Knabstrup, även om jag tvivlar på det. Jag kan höra efter med Knabstrupsällskapet vad de tror.

Vill Du bli av med Din sköna vas, E.B. så hojta till.
      Två egna vaser visas som jämförelse.

"Jag tror inte det existerar något stort i Danmark..." ehh, vad vill du mena med det, Peter?
      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        "Jag tror inte det existerar något stort i Danmark..." ehh, vad vill du mena med det, Peter?
        Precis det jag skrev... Det var ett skämt som byggde på deras egen vilja att använda förminskande epitet.

Comment

A ja, "en lille en" tänker Du på?

Comment

Working...
          X