Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dansk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dansk!

...men enligt ägaren INTE HAK! På den punkten var hon bestämd, danskan!
    Anashab har väl planare botten och gulare lera, denna är ju näst intill grå?!
    Så Danico? Vad tror ni. 10 cm hög.
    Den gröna glasyren föll jag för direkt!
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Här finns en hel del uppgifter:

Comment

Tack Berth för länken, har läst den förrut men har den inte kvar. Är det ngt särskilt i materialet som leder mig någonstans? skummade men....

Comment

Jag tror att du kan utesluta en del och på så sätt söka vidare. Det står mycket om HAK och son, bla. vem, bland alla de som passerat under HAK tiden, som använde den gröna färgen men på vitgul botten. Svend Hammershöj(HAK-Keramik) använde den gröna färgen ihop med brunt.

Comment

okej, en jag avfärdade HAK då förra ägaren stod på sig att det inte var Kähler. Är jag ute och far när jag blir skeptisk oxå angående den gråaktiga leran?

Comment

Dekoren har mycket inspiration av Thorvald Bindesböll, men är gjord senare.
            Med åren har jag märkt, att nästan ingen av Annashaabs produkter har överflödig glasyr runt bottenkanterna, utan är helt släta med tunn glasering och är försedda med stämplar och siffror.

Kähler-fabriken har alltid signerat sina verk konsekvent med HAK, utom i de tidigaste åren - då Herman August Kähler själv levde.
            Ska visa ett exempel imorgon, om solen är lika nådig som den var igår.
            Sedan var det olika sätt att skriva HAK på, som för oss går att i tid att särskilja på, men detta föredrar jag att visa i Hak-tråden och det tror jag nog resten passar bäst till.

Äjth, jag tror att Din vas är en Danico, trots sin avsaknad av ristade siffror och att det kan finnas en stämpel under den överflödiga kantglasyren.
            Så danskan har rätt och jag tycker inte att leran ser gråaktig ut, av bild att döma iallafall.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Dekoren har mycket inspiration av Thorvald Bindesböll, men är gjord senare.
              Med åren har jag märkt, att nästan ingen av Annashaabs produkter har överflödig glasyr runt bottenkanterna, utan är helt släta med tunn glasering och är försedda med stämplar och siffror.

Kähler-fabriken har alltid signerat sina verk konsekvent med HAK, utom i de tidigaste åren - då Herman August Kähler själv levde.
              Ska visa ett exempel imorgon, om solen är lika nådig som den var igår.
              Sedan var det olika sätt att skriva HAK på, som för oss går att i tid att särskilja på, men detta föredrar jag att visa i Hak-tråden och det tror jag nog resten passar bäst till.

Äjth, jag tror att Din vas är en Danico, trots sin avsaknad av ristade siffror och att det kan finnas en stämpel under den överflödiga kantglasyren.
              Så danskan har rätt och jag tycker inte att leran ser gråaktig ut, av bild att döma iallafall.
              Tack Gideon för infon, misstanken om Danico var riktig då, trots att jag aldrig haft ngn tidigare, eller kanske just därför Visst ser leran grå ut?
              Bifogade filer
              Last edited by Äjth; 2008-06-10, 09:46.

Comment

Working...
              X