Visar en vas och en skål som jag tycker känns som UE. Ibland tycker jag mig skymta något under glasyren i botten, någon bokstav, men det är bara under väldigt gynnsamma förhållanden!
Det ser ut som Ekeby. Har letat lite i mina böcker men hittar inget. Jag gissar på Anna-Lisa Thomson ( Skickar med en Brasklapp som det står Vicke Lindstrand på).
om du skriver uppsala-ekeby på google så får du fram en sida med alla formgivare från u-e med mycket bilder det är vär ett besök på sidan mycket givande ps. jag gissar på anna-lisa thomsson ev,vicke lindstrand jag med
Jag tror inte på Ekeby här även om de liknar deras alster.Den tunna glasyren bland annat - Kan vara tysk (vasen) Skålen påminner mkt om en blomfoder från Gabriel.
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
den där vasen jag såg har jag tagit en bild på men har inte tillgång till "överföringssladden" just nu så det får vänta.
den är snygg men om det inte är en ekeby tycker jag den var lite dyr (95kr)
Skålen är formgiven av Vicke Lindstrand 1949 och heter Reffel.
Vasen är är antingen Glory eller Örjan. Dock tyder mycket på att båda tillverkades på UE åt någon annan försäljningsorganisation.
Skålen är formgiven av Vicke Lindstrand 1949 och heter Reffel.
Vasen är är antingen Glory eller Örjan. Dock tyder mycket på att båda tillverkades på UE åt någon annan försäljningsorganisation.
Äntligen! Någon som kan ge oss svaret på den ständiga frågan om Glory keramik! Det är nog ganska många som haft misstankar om att det skulle vara UE som tillverkat dessa alster, bl.a typen av gods och stilen.
Hur har du dragit den slutsatsen? Finns det några skriftliga källor eller liknande som gör att man kan koppla Glory och Örjan till Upsala-Ekeby?
Comment