Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta ett dåligt val?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Är detta ett dåligt val?

Jag har precis blivit intresserad av porslin ifrån 50-60tal Det finns ju så mycket fint! Jag har börjat samla lite på Uppsala-Ekebys servis "Kryss" designad av Helmer Ringström. Är det ett bra eller dåligt val? Det känns som om att ni kan en hel del här inne :-)

Hur är den servisen i följande frågor:
    -att få tag på många olika delar, utbud
    - kvalité
    -priser

Vissa servisdelar har skriften "dekor under glasyr", skrivet undertill. Vad innebär det? Går de att maskindiska? Varför finns det två olika varianter vad gäller glasyren? När tillverkades de olika sorterna? Hur pass hållbar är de delar som inte har dekoren under glasyren?

Oj, vad många frågor det blev. Jag hoppas att ni kan göra mig lite klokare ;-)Jag har tänkt att servisen ska användas som vardagsporslin härhemma.

Skulle ni hellre rekommendera mig att köpa någon annan 50-60tals servis att ha som bruksservis till vardags? Ge mig gärna förslag i så fall. jag gillar lite stramare dekor som t ex kryss och spinett. Gustavsbergs Lotus är också fin.

Kryss är OK. Det finns en hel del ute i handeln, men inte särkilt många olika delar. Inte så mycket "pynt" till servisen om man så säger. Mest tallrikar och uppläggningsfat. Jag tror all dekor är under glasyren, men att man skrev ut det först när diskamaskinen gjort entré (eller åtminstone när VDN-märkningen började införas. Som någon slags "extra garanti". Den är tillräckligt hållbar för att funka i diskmaskin. Några enstaka föremål krackelerar av maskindisk, men det gör de snabbt (så kan man skilja ut dem och köpa andra istället).

Det skulle aldrig falla mig in att ge förslag på serviser att samla. Det måste man känna själv... Det är ju lite av charmen! Tänk på alla välmenande mödrar som samlat åt sina barn! Jag blir lika bekymrad varje gång jag hör det.

Comment

Om du tycker att Kryss är snygg så är väl det det viktigaste. Precis som Peter S skrev så finns det inte en uppsjö delar till denna servis, men den är förhållandevis lätt att få tag i och den är också ganska billig.

Comment

Tack för era svar! Jag tycker "Kryss" är snygg, men jag funderad mest på om det var ett dåligt val kvalitétsmässigt. Om jag ska använda den som vardagsporslin måste den hålla för diskmaskin och oömma barnhänder.

Comment

Det sista (oömma barnahänder) är nog ett mycket större hot mot Kryss än diskmaskinen! Där funkar bara Stengods och Benporslin... Flintgods är inte alls slagtåligt och Kryss har också extra känsliga hörn...

Comment

Hej
            Som ägare till en kryss servis har jag följande synpunkter. Som Peter skrev är kvaliteten på porslinet sisådär. Det är i alla fall inga problem att diska den i diskmaskinen, det är större problem att är blåbärspaj på den. Dock har ju servisen ett par andra fördelar. Prismässigt är den helt OK om man kanske skippar Tradera. Te- Kaffe-koppar kost ju en del dock. Enligt hörsägen ska det finnas en kaffekanna, dock har ingen sett den, så det kanske bara är en sägen. Lycka till

Comment

Blåbärspaj? Varför fungerar inte det? Blir porslinet färgat?

Comment

Working...
              X