Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffeservis från Gefle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kaffeservis från Gefle

För många år sedan fick jag denna kaffeservis av en faster. Redan då fattades en kopp och nu tyvärr fler. Men framförallt är jag nyfiken på hur gammal den är och kanske också om den har något namn, designer etc!
    Bifogade filer

Från 1910-talet (eventuellt tidigt 20-tal). Det vita porslinet är importerat (troligen från Tyskland eller "Böhmen") och sedan är det dekorerat och stämplat på Gefle. Modellen påminner starkt om den som Lidköpingsfabriken använde till "Svart Slinga" av Forseth. En medveten kopia?

Comment

Aha, tackar, men vet nog inte hur Svart slinga ser ut. Bild kanske???
      Söffe

Comment

Så här ser den ut i blått (ny färg för mig!)

Comment

SÅ även porslin som importerades var omärkt från tex i detta fall tyskland

Comment

Gefle kan ju ha beställt det ostämplat för att få sätta på sin egen logga... Jo, det finns importerat porslin som bara har stämpel från dekoreringsfirman. Hackefors löste det på ett bra sätt genom att använda ett stort "klistermärke" som de satte ovanpå tillverkarens stämpel...

Comment

Det var trevligt att få lite svar. Har sökt fler koppar på loppis ända sen jag fick servisen, men aldrig funnit några. Frågan är om det är svårare eller lättare att hitta ersättningsdelar eftersom det är importerat gods???
              Hälsningar
              Söffe

Comment

Svårare skulle jag säga. Jag vet inte om de här fanns med i priskuranterna ens. Troligtvis mycket korta serier som med allt importerat porslin.

Comment

Aj, aj, men stämmer med min erfarenhet. Tack ändå!
                  Söffe

Comment

Working...
                  X